In deze blog verzamelden wij 10 handige voordelen van een Google Mijn Bedrijfs profiel voor u.
Het is eenvoudig, kosteloos, heel geschikt voor lokale bedrijven, toegespitst op (potentiële) klanten voor je bedrijf, handige voor gebruik op hun smartphone en je profiel staat bovendien bovenaan in de zoekresultaten. Ontdek alle 10 voordelen.
Voordelen voor je klanten VS voordelen voor je bedrijf
Voordelen google mijn bedrijfsprofiel voor je klanten
- klanten kunnen direct contact opnemen via mail en telefoon
- via het adres van je shop kan de klant direct navigeren naar je locatie
- een potentiële klant ziet reviews over je bedrijf, producten en diensten
- aan de hand van foto’s kan de klant reeds ontdekken hoe je winkel of producten er uit zien
- de openingsuren zorgen er voor dat je klant onmiddellijk weet of je winkel of zaak open is
voordelen van Google mijn bedrijf voor je business
U leest het goed, het bedrijfsproefiel in google zoeken en de google map worden gratis getoond.
Het doel van Google is immers de klanten, bezoekers een zo goed mogelijk zoekresultaat of correcte info geven.
Zie het dus gerust als gratis reclame voor je bedrijf.
Het profiel bevat een URL. Met andere woorden een gratis (back) link naar je website of webshop. De link is duidelijk zichtbaar in het overzicht van je online zakelijk profiel.
Een goed opgemaakt en volledig Business profiel zorgt dus voor extra bezoekers naar je website. Daarom is het ook voor webshops handig en interessant om een bedrijfsprofiel aan te maken.
De vertoningen in de zoekresultaten en de route mappen van je bedrijfsprofiel zullen dus extra bezoekers naar je webshop brengen en resulteren in meer verkoop.
Heb je bijvoorbeeld een koffiebar in Gent? Dan kan je door het optimaliseren van je Google Mijn Bedrijf profiel meer klanten naar je bar krijgen.
Je komt als eerste te voorschijn in de lokale zoekresultaten als iemand zoekt “koffiebar in gent” of “koffiebar in de buurt” als de potentiële klant in de buurt is van jouw zaak.
Daarom is Google My Business een ontzettend krachtige tool en kan een zoekmachine optimalisatie van je profiel massaal veel bezoeken, aanvragen, reservaties of oproepen te weeg brengen.
Bovendien kan je ook adverteren en de verkoop zo boosten. Wij kunnen je hierbij helpen;
In je profiel kan “updates” delen. Dit zijn bijvoorbeeld nieuwsberichten, geplande acties of evenementen.
Hiermee zal je dus de aandacht kunnen trekken en je zichtbaarheid vergroten. Dit maakt de kans dat een klant uw zaak bezoekt groter, wat dan weer resulteert in meer verkoop.
Deze updates zijn handig zowel voor fysieke locaties maar ook voor online winkels. Via deze updates stuur je bezoekers naar je site of webshop wat de kans vergroot op een conversie en dus een aankoop of een offerte aanvraag.
Klantencontact statistieken
Het bedrijfsprofiel die je instelt in Google levert ook interessante inzichten. Dit is handig als je data gedreven beslissingen wil nemen over de marketing strategie voor je lokaal bedrijf, shop, brasserie, servicebedrijf of business in het algemeen.
Zie duidelijk waar en hoe klanten contact met je opnemen, hoe ze jouw diensten en producten beoordelen en hoe je jouw bedrijf nog beter kan maken.
Via je bedrijfsprofiel in google kunnen klanten u direct en snel contacteren
Een Business Profiel op Google voor vlotter contact
Met het bedrijfsprofiel van Google kan je op allerlei manieren contact maken met je klanten. Dit kan door een telefoonnummer toe te voegen of een email adres.
Via het professioneel bedrijfsprofiel kunnen klanten berichten sturen (met APP op je smartphone), kan je FAQ (veel gestelde vragen en antwoorden) of bijvoorbeeld een knop toevoegen om een offerte aan te vragen of een tafel te reserveren.
Overtuigd? Je kan door ons een Google My Bussiness profiel laten aanmaken.
klanten kunnen via google maps direct navigeren naar het adres in je profiel
Direct navigeren met Google My Shop op Google maps
Iedereen kent Google Maps ondertussen. Handig is dat door het aanmelden van je bedrijf in Google, dit ook weergegeven wordt in Google Maps.
Ontzettend handig voor restaurants, detailhandel (winkels) en service bedrijven. Klanten zoeken typisch lokaal of “in de buurt”.
Door je bedrijfsprofiel te optimaliseren voor de zoekopdrachten in de buurt (Local SEO) kan je ontzettend veel klanten naar je lokaal bedrijf leiden. Dit resulteert in meer verkoop.
Ook voor webshops met een winkel kan het dus ontzettend handig zijn om je online profiel te optimaliseren. Dit zorgt immers voor meer bezoekers in je winkelpunt van je online shop.
reviews zorgen dat klanten direct de kwaliteit van je dienstverlening kunnen zien
Steek er bovenuit met positieve reviews via Google profiel
Steken je producten, gerechten of diensten er met kop en schouder boven uit en wil je dit laten zien aan (potentiële) klanten?
Dat is een goede reden om werk te maken van een bedrijfsprofiel in de Google zoekresultaten of in Google Maps. Klanten zien zo heel snel en eenvoudig reviews. Ze geven ook na een bezoek in je brasserie of aankoop in je winkel gemakkelijk en snel een beoordeling.
Op deze manier zorg je voor een goede eerste indruk van je bedrijf en laat je jezelf zien aan potentiële klanten.
De reviews en de gemiddelde beoordeling worden getoond in je Google bedrijf profiel in de zoekresultaten.
Dit is een extra reden waarom klanten net jouw zaak bezoeken en je dus meer zal verkopen.
Local SEO en Local SEA kunnen daarbij onderdeel vormen van je marketing strategie om je verkoop te boosten. Wij kunnen helpen bij meer verkoop met Local SEO en SEA.
je kan foto’s toevoegen van je bedrijf, interieur of de producten die je verkoopt
Laat je klanten spieken met Google My Business foto’s
Klanten zijn nieuwsgierig, daarom is het heel handig dat je hen een inkijk kan geven in het bedrijf met foto’s.
Zelf kan je foto’s toevoegen van je interieur, de menu kaart, de gevel of buitenkant van je winkel of van de producten/gerechten. Ook klanten kunnen foto’s toevoegen, dit bijvoorbeeld als ze een review schrijven.
Met deze functie in het Google bedrijfsprofiel kan je eenvoudig en zeer handig zorgen voor een eerste overweldigende positieve indruk.
Foto’s in je bedrijfsprofiel van Google resulteert in meer bezoek in je zaak door de aantrekkingskracht en als gevolg meer verkoop.
doordat je openingsuren kan toevoegen zien klant onmiddellijk of je open bent
Duidelijk zichtbare openingsuren van je shop
Je hebt een restaurant, een koffie bar of je een winkel met Belgische chocolade en pralines? Op regelmatige basis krijg je telefoon van klanten met de vraag, “Zijn jullie open?” Herkenbaar?
Daarom is een Google profiel met openingsuren voor je bedrijf heel handig. Op je bedrijfsprofiel kan je de openingsuren toevoegen en de sluitingsdagen.
Dit zorgt er voor dat je klant in 1 oogopslag kan zien of de zaak open is.
Bovendien kan de klant direct navigeren naar je winkel als hij in de buurt is en jullie zijn open.
Als resultaat is je klant sneller geholpen en ben je verlost van de telefonische oproepen over de openingsuren.
Voor een webshop kan je kiezen voor de melding “24H open”.