7 Verschillende soorten SEO eenvoudig uitgelegd.

7 Verschillende soorten SEO

We leggen eenvoudig uit wat het verschil is bij deze 7 verschillende soorten SEO. We vatten voor je samen waarom ze belangrijk zijn, je hoger laten scoren in de zoekresultaten en zorgen voor meer verkoop in je webshop.

In een wereld van smartphones, tablets en digitale social media is het voor E-commerce en je webshop cruciaal om online nadrukkelijk aanwezig te zijn. Wil je naast online “aanwezig zijn” ook succes boeken met je webwinkel?

Dan is het online marketing strategie en het toepassen van effectieve SEO-technieken primordiaal (Search Engine Optimization). 

SEO-technieken helpen e-commerce webwinkels je positie in de  zoekmachineresultaten te verbeteren. Daarom is het belangrijk en interessant om te weten dat er verschillende soorten SEO zijn. Deze verschillende SEO technieken zet je in om dit doel te bereiken en beter gevonden te worden. 

In deze blog verkennen we 7 verschillende soorten SEO, leggen we eenvoudig uit hoe ze bijdragen tot een hogere positie in Google’s zoekresultaten. Bijkomend leggen we hier kort uit wat hun invloed is op de verkoop in je webshop.

ON-PAGE SEO - optimalisatie op je webshop pagina's

7 Verschillende soorten SEO

Met ON-PAGE SEO, optimaliseer je webshop pagina’s

On-page SEO richt zich op het optimaliseren van individuele webshop pagina’s om ze zoekmachine-vriendelijker te maken.

Dit doe je door ;

  • toevoegen van relevante zoekwoorden
  • metatags, dit zijn gestructureerde titels en beschrijvingen
  • headers zoals H1, H2, H3, H4
  • goede URL’s die kort zijn met het keyword in vervat

Deze lijst is absoluut niet volledig, maar met deze 4 heb je al een aantal heel belangrijke optimalisaties. 

Hou ten allen tijde rekening met je klanten.

Optimaliseer in de eerste plaats voor je klanten. Waar je bezoekers van houden of interessant en handig vinden zal sowieso een goede bijdrage leveren tot de optimalisatie voor een beter zoekresultaat.

Verzorg en verbeter de algehele kwaliteit van de inhoud. Dit helpt de zoekrobot de relevantie van de webshop te begrijpen.

Hoe relevanter je webshop, diensten en producten zijn voor je klanten, hoe hoger je zal terechtkomen in de zoekresultaten. Een hogere ranking genereert meer verkeer naar je webwinkel. Webshopbezoekers blijven langer op je shop en de kans is groter dat ze converteren en effectief klant worden. 

OFF-PAGE SEO - optimaliseren van wat buiten je weshop gebeurt

Off-page SEO omvat activiteiten die buiten de webshop worden uitgevoerd om je plaats in de zoekresultaten van Google en Bing te verbeteren.

Dit is 1 van de 7 verschillende soorten SEO en omvat het opbouwen van kwalitatieve backlinks van websites met een goede reputatie en relevante context. De backlinks zijn bij de meeste gekend en ook wel als een niet eenvoudige optimalisatie aanzien.

Er zijn een aantal quick wins namelijk om backlinks binnen te halen voor online winkels ;

  • post regelmatig op zoveel mogelijk relevante social media kanalen
  • maak een Google Mijn Bedrijf profiel – deze bevatten links naar je shop
  • vraag om je te vermelden als “dealer” op de site van de leverancier of producent
  • neem deel aan beurzen of relevante activiteiten, via een link naar de deelnemers heb je een nieuwe backlink
  • kies een extern review platform voor beoordelingen (met link naar je shop)
  • maak je lid van een vakorganisatie

Naast deze quick wins zijn er heel wat methoden die wat meer inspanning vragen maar ook interessant zijn zoals influencer outreach, gastbloggen of sponsoring van clubs en evenementen.

Google E-E-A-T model

OFF-PAGE SEO - Google E-E-A-T

Google past hierbij het E E A T principe toe

E-E-A-T is een acroniem voor Experience, Expertise, Authority en Trust.  Het is een verzameling criteria die Google gebruikt om de kwaliteit en geloofwaardigheid van webinhoud te beoordelen. Eenvoudig gezegd helpt dit principe om te achterhalen hoe betrouwbaar een website of de inhoud ervan is.

BRON : Digital Results – What is Google E-E-A-T.

Vanzelfsprekend zal een meer betrouwbare webshop, zorgen voor een hogere ranking. Dit zorgt er voor dat je gevonden wordt en je bekendheid opbouwt.

Het resultaat van OFF-PAGE SEO is dus meer bezoekers en een grotere kans dat deze bezoekers klanten worden, bijgevolg meer verkoop. 

Technische SEO : verbeteren van de technische aspecten van je webwinkel

Technische SEO omvat het optimaliseren van de technische onderdelen van een e-commerce webshop. Bedoeling hierbij is de vindbaarheid te verbeteren en de crawlbaarheid door zoekrobots te verbeteren.

LEESTIP : SEO geoptimaliseerde URL’s : tips van een expert

Technische SEO is echte specialisten werk. Regelmatig is hier webshop advies op maat voor nodig om tot een sterke verbetering te komen van we webshop.

De belangrijkste onderdelen van het technisch optimaliseren zijn ;

  • van de snelheid van de website ( bv met Hosting en Webhosting bij Combell) * 
  • het zorgen voor mobiele vriendelijkheid,
  • verbeteren van de websitestructuur,
  • implementeren van XML sitemaps
  • het zorgen voor een goede indexatie.

LEESTIP : Strategieën voor een webshop met hogere pagina snelheid.

Technische SEO zorgt ervoor dat bezoekers op je site de inhoud beter begrijpen. Hierbij dien je speciale aandacht te besteden aan de gebruiksvriendelijkheid (UX – User Experience)

Onderdeel hiervan is het herstellen van gebroken links in jouw webshop. 

Hetzelfde voor de zoekmachines, ook voor de zoekrobot is de inhoud van je e-commerce webshop gemakkelijk kunnen benaderen en begrijpen belangrijk voor een hogere ranking in de zoekrsultaten.

Zoals steeds is het doel hiervaan meer verkoop! Het verbeteren van de gebruikers-ervaring en betere prestaties (sneller) van de webshop dragen bij aan een hogere verkoop en klant-tevredenheid.

* Wij zijn affiliate partner van Combell en verdienen een klein bedrag als u klant wordt bij hen. 

Hulp nodig voor SEO optimalisatie?

Wil je zelf ook de SEO op je webshop laten verbeteren maar weet je niet hoe er aan te beginnen? Boek een webshop meeting (slechts 45min) en wij luisteren graag naar je plannen! Wij helpen je graag verder.

Local SEO - zoekmachine optimalisatie voor lokale bedrijven

Webshop lokaal bedrijf SEO kl

Local SEO – locatie gebaseerde zoekopdrachten

Lokale SEO richt zich op het optimaliseren van locatie – gebaseerde zoekopdrachten. Voorbeelden hiervan zijn :

  • “Hey SIRI waar is de dichtstbijzijnde koffiebar?”
  • “Hallo Google, waar kan ik lekker eten in de buurt?”
  • “Dag SIRI, kan je mij het adres geven van de dichtstbijzijnde fietsenmaker?”

Hebt u een bedrijf, winkel, webshop, kledingzaak, horeca, webshop afhaalpunt of een ander typisch lokaal actieve zaak? Dan heb je er heel veel belang bij om je Local SEO strategie goed uit te werken.

Local SEO is 1 van de 7 verschillenden soorten SEO en richt zich op specifieke lokale zoekwoorden, het maken en optimaliseren van een Google Mijn Bedrijf-profiel, het verkrijgen van lokale vermeldingen (stadsgids, streekbrochure, …) en het beheren van online reviews.

LEESTIP : 10 handige voordelen van een Google Mijn Bedrijf profiel

Lokale SEO helpt e-commerce webwinkels te verschijnen in relevante lokale zoekresultaten, vooral in kaartvermeldingen zoals Google Maps of Kaarten van Apple. Heb je een afhaalpunt of winkel, dan is dit een ontzettend krachtige tool om beter lokaal gevonden te worden.

Als potentiële klanten je e-commerce webwinkel gemakkelijk vinden, stimuleert dit het websiteverkeer, het aantal winkelbezoeken en de verkoop, vooral voor webwinkels met fysieke winkellocaties.

E-commerce seo - verbeterde eshop inhoud voor producten en categoriën

Voor webshops de meest doorslaggevende optimalisatie is de E-commerce SEO. Omdat de E-commerce SEO speciaal op maat gemaakt is voor online webwinkels.

Zoekmachine optimalisatie voor online winkels omvat volgende onderdelen ;

  • optimaliseren van product pagina‘s
  • het verbeteren van de categorie pagina
  • webshop structuur verbeteren
  • meta description, titels (H1, H2, H3), externe en interne linkbuilding

De search optimalisatie voor shops is er op gericht om de product pagina’s, categorieën en alle andere inhoud in de webshop beter te laten scoren in de ranking.

De optimalisatie technieken die je daarvoor toepast zijn; focussen  op relevante zoekwoorden, aansprekende en gedetailleerde productbeschrijvingen schrijven en schema markup implementeren.

HULP NODIG? Ontdek hoe een SEO Consultant je verkoop kan laten omhoog schieten.

E-commerce SEO vergroot de kans om te verschijnen in relevante zoekopdrachten naar producten of productgroepen (categorieën). Hoger ranking betekent meer zichtbaarheid. Dit  leidt tot meer organisch verkeer naar de webshop, waardoor het potentieel voor verkoop en omzet toeneemt.

voice search seo : optimalisatie voor gesproken zoekopdrachten

Voice search SEO logos

Voice search – de opkomst van SIRI en GOOGLE voice search

Voice Search SEO wordt steeds belangrijker met de opkomst van spraakassistenten, massaal GSM gebruik en slimme speakers. Wie kent er niet “Hey SIRI” of “Hey GOOGLE”?

De zoekmachine optimalisatie die hierop toespitst optimaliseert content van je webshop om ingesproken zoekopdrachten te beantwoorden. 

Bij dit type van zoek resultaat optimalisatie mikken we doorgaans op long-tail conversatie zoekwoorden. Dit betekent zoekopdrachten die typisch “ingesproken” worden.

Doordat je hiervoor jouw SEO-strategie aanpast aan deze gesproken zoekopdrachten, kun je een meer klanten aantrekken en hoger scoren in de resultaten van gesproken zoekopdrachten.

Hogere rankings in voice search betekent meer organisch verkeer, meer verkeer betekent meer bekendheid en dit zorgt dan voor omzetgroei voor je winkel, horeca zaak of e-commerce webshop.

video seo - het verbeteren van je video inhoud voor een hogere ranking

Youtube Video SEO meta 02

Optimaliseer video’s – 1 van de 7 verschillende types SEO.

Video SEO richt zich op het optimaliseren van video titels, onderwerp, beelden, omschrijving en script-inhoud

Dit om zo de vindbaarheid in zoekmachine zoekresultaten en videoplatforms zoals YouTube te verbeteren.

Je denkt er niet altijd aan, maar ook een video over bijvoorbeeld een product die u verkoopt, met geoptimaliseerde context kan goed gevonden worden in de zoekresultaten en zorgen voor extra bezoekers in je webwinkel. 

Door videotitels, beschrijvingen, tags en nauwkeurige transcripts te optimaliseren, vergroot video SEO de kans om te verschijnen in video-gerelateerde zoekopdrachten.

PRODUCT TIP : Marketing video pack.

Als jouw video’s hoger scoren, kunnen ze meer verkeer naar je webwinkel genereren en de bekendheid van je merk of shop vergroten. Kijkers zijn typisch meer geëngageerd en ze kunnen bijdragen tot hogere verkoopcijfers.

Het belang van video content is niet te onderschatbaar! Dit omdat videocontent de aandacht veel effectiever aantrekt dan tekst of afbeeldingen.

Volgens HubSpot zou 72% van de klanten liever via video over een product of dienst leren.

Boeiende video’s kunnen kijkers boeien, ze langer op uw website houden en de kans vergroten dat ze klanten worden.

alles over de 7 verschillende types seo samengevat

Het toepassen van enkele van deze 7 verschillende soorten SEO is cruciaal als je meer exposure wenst voor je e-commerce webwinkels, (veel) meer natuurlijke bezoekers aan te trekken en de verkoop in je winkel of webshop wil stimuleren.

On-page SEO, off-page SEO, technische SEO, lokale SEO, e-commerce SEO, voice search SEO en video SEO strategieën zijn essentieel voor het verbeteren van de positie in de Google zoekresultaten van je winkel, zaak of e-commerce webwinkel. Hiermee maximaliseer je jouw verkooppotentieel.

Toepassen van deze SEO-technieken en het effectief implementeren zorgen dat je beter gevonden wordt. Daarom zal je winkel of webwinkel meer doelgerichte bezoekers aantrekken. Dit resulteert in een groter omzet en e-commerce succes.

Share if you like!

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *