FAQ alle info over Woocommerce webshops ultieme kennisbank

FAQ alle info over Woocommerce webshops

Woocommerce webshop : ultieme kennisbank. Alle informatie over webshops en webshop marketing uitgelegd in mensentaal. FAQ, veel gestelde vragen over E-commerce en webshop marketing.

ontdek onze prijzen

Woocommerce webshop – ultieme kennisbank

FAQ alle info over Woocommerce webshops ultieme kennisbank

Technische webshop termen in mensentaal

We leggen alle mogelijke thermen en technische aspecten over een webshop en  webshop marketing kort, eenvoudig en in mensentaal voor je uit.

De betekenis van bepaalde termen en technische woorden lijkt voor ons soms triviaal. Echter begrijpen we maar al te goed dat dit voor heel veel mensen helemaal zo niet is. Daarom leggen we zoveel mogelijk uit in begrijpbare taal, die verband houdt met een Woocommerce Webshop en alles die daarbij komt kijken. 

Hebt u zelf een vraag? Stel ze gerust, we formuleren graag een korte eenvoudige uitleg in mensentaal.

stel je vraag

Veelgestelde vragen over Woocommerce webshops

Woocommerce webshop marketing termen

Breadcrumb navigatie

Breadcrumbs zijn een navigatiehulpmiddel waarmee gebruikers hun huidige locatie op een website of interface kunnen volgen. Een kruimelpad geeft de pagina weer waarop een gebruiker zich momenteel bevindt en de relatie met de pagina’s die ze daarvoor hebben bezocht, of de hiërarchie van bovenliggende pagina’s op een hoger niveau boven de huidige pagina. Breadcrumb-navigatie biedt de gebruiker de mogelijkheid om snel terug te navigeren naar zijn startpunt of eerdere pagina’s van zijn bezoek.

Google analytics termen uitgelegd in mensentaal

In dit deel van onze webshop kennis pagina gaan we dieper in op de specifieke termen die te maken hebben met Google Analytics

Deze analyse tool voor webshops wordt veelvuldig gebruikt door heel veel zaakvoerders. Echter is niet altijd duidelijk wat met alle termen precies wordt bedoelt. 

Hier meer uitleg over alles van de Google Analytics tool.

Stel je vraag
Google analytics logo

Veel gestelde vragen over Google Analytics

Google analytics webshop bezoekers termen in mensentaal

Wat is een webshop sessie?

Een sessie is de tijd die een klant op uw webshop doorbrengt voordat hij je winkel terug verlaat.

Google Analytics registreert een sessie telkens wanneer een gebruiker interactie met uw site begint. Een sessie eindigt na een bepaalde periode van inactiviteit of wanneer de gebruiker zijn browser sluit.

De sessie tijd is een parameter die meespeelt in de positionering van uw webshop in de zoekresultaten van Google. Besteed dus voldoende aandacht aan interessante en relevante tekst en uitleg op uw product of webshop pagina. 

Organisch verkeer is het verkeer dat via zoekmachines zoals Google of Bing naar uw site komt. Dit verkeer is gratis en wordt gegenereerd door gebruikers die zoeken naar relevante zoekwoorden en op uw site klikken in de zoekresultaten.

Direct verkeer is het verkeer dat naar uw site komt door de URL van uw website rechtstreeks in hun browser in te typen of door op een bladwijzer te klikken. Dit verkeer wordt niet toegeschreven aan een specifieke bron.

Een gebeurtenis is een gebruikersinteractie met uw website die u wilt volgen, zoals het klikken op een knop, het bekijken van een video of het downloaden van een bestand. Gebeurtenissen kunnen u helpen inzicht te krijgen in de interactie van gebruikers met uw site buiten alleen paginaweergaven.

Het bouncepercentage van een webshop is het percentage bezoekers dat uw E-shop verlaat nadat ze slechts één pagina hebben bekeken.

Met Google Analytics kan je dit opvolgen. Het is een belangrijke parameter die weergeeft of je bezoekers vinden wat ze zoeken. Een hoog bouncepercentage kan erop wijzen dat je webshop klanten niet vinden wat ze zoeken of dat je webshop niet goed werkt of niet handig is in gebruik.

Een paginaweergave is het aantal keren dat een specifieke pagina op je webshop door een bezoeker is bekeken.

Telkens dat een bezoeker een pagina bezoekt op je shop, telt dit als een paginaweergave (pageview). Het opvolgen van pagina weergaves is interessant om te weten te komen in welke informatie of producten in je shop klanten geïnteresseerd zijn.

Google analytics webshop marketing termen in mensentaal

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit, sed diam nonummy nibh euismod tincidunt ut laoreet dolore magna aliquam erat volutpat.

Een conversie is een specifieke actie die je wil dat bezoekers in je webshop uitvoeren. In een webshop is dit meestal een aankoop. Deze kan je meten met Google Analytics.

In een webshop of een andere website kan dit ook iets anders zijn, zoals een formulier invullen, een afspraak boeken of een bestand downloaden.

Met Google Analytics kunt je het aantal conversies en ook hun waarde meten en opvolgen.

 

De conversieratio van een website is het percentage gebruikers dat een gewenste actie onderneemt, en de conversieratio is direct gekoppeld aan hoeveel inkomsten een website genereert. Paginasnelheid heeft een enorme impact op het gebruikersgedrag.

Referral traffic naar je webshop is het verkeer dat vanaf andere websites naar jouw webshop komt. In het mensen taal : het verkeer naar je E-shop die komt via een verwijzing, een link naar jouw shop.

Google Analytics houdt de oorsprong van je verwijzingsverkeer bij, zodat je kunt zien welke sites bezoekers naar jouw webshop sturen.

Handig is bijvoorbeeld een verwijzing op de website van een producent naar uw webshop als dealer van hun producten. Via Google Analytics kan je zien hoeveel klanten je vinden via uw producent.

Wat wordt bedoeld met de levenslange waarde van CLV-klanten?

De Customer Lifetime Value (CLV) is een van de belangrijkste statistieken die u moet bijhouden als onderdeel van een klantervaringsprogramma. De Customer Lifetime Value is een meting van hoe waardevol een klant is voor uw bedrijf, niet alleen per aankoop, maar over de gehele klantrelatie heen.

Hoe wordt de levenslange waarde van CLV-klanten berekend?
Klantlevensduurwaarde = (Klantwaarde * Gemiddelde klantlevensduur). Om CLTV te vinden, berekent u de gemiddelde aankoopwaarde x gemiddeld aantal aankopen = klantwaarde. Nadat u de gemiddelde levensduur van een klant heeft berekend, kunt u deze vermenigvuldigen met de klantwaarde om de levensduurwaarde van de klant te bepalen

Google adwords termen uitgelegd in mensentaal

In dit deel van onze webshop kennis pagina gaan we dieper in op de specifieke termen die te maken hebben met Google Ads. (vroeger Google Adwords)

Deze online advertentie tool voor webshops en websites wordt veelvuldig gebruikt door heel veel marketing managers. Echter is niet altijd duidelijk wat met alle termen precies wordt bedoelt. 

Hier meer uitleg over alles van de Google Ads advertentie tool.

Stel je vraag
Google Ads advertentie tool voor webshops

Veel gestelde vragen over Google Ads

Google ads termen in mensentaal

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit, sed diam nonummy nibh euismod tincidunt ut laoreet dolore magna aliquam erat volutpat.

Online marketing termen uitgelegd in mensentaal

In dit deel van onze webshop kennis databank gaan we dieper in op de specifieke termen die te maken hebben met online marketing.

Online marketing zijn alle acties en gebeurtenissen op het web met de bedoeling van het bekend maken en het stimuleren van de verkoop van de producten die je aanbiedt in jouw online shop.

Met online marketing stimuleer je de online verkoop.

Hier meer uitleg over alles over online marketing.

Stel je vraag
Online marketing strategie voor webshops

Veel gestelde vragen over online marketing

Online marketing termen eenvoudig uitgelegd

SEO – Search Engine Optimization

SEO, of Search Engine Optimization in het Nederlands; zoekmachine optimalisatie, is het verbeteren van de zichtbaarheid van je webshop of website voor zoekmachines zoals Google of Bing. 

Concreet gaat dit over het optimaliseren van onderdelen van

  • de inhoud
  • structuur
  • en de technische eigenschappen

van een website om deze beter te maken voor de zoekmachines. Hierdoor is de kans groter dat de webshop of website hoger scoort in de zoekresultaten

Het doel van goede SEO is 2 ledig.

Vooreerst om organisch (niet-betaald) bezoekers en verkeer naar je website te leiden. Dit kan door de inhoud toegankelijker en begrijpbaarder te maken voor de robot die de website indexeert.

Het 2de doel is relevante, unieke en interessante inhoud te creëren voor je bezoekers en klanten. 

Kenmerkend voor deze 2 doelen is dat je alles opbouwt rond relevante zoekwoorden die je toevoegt aan website titels en subtitels, categorieën, producten en de meta tags. 

Zoals reeds eerder vermeld omvat SEO ook het verbeteren van de technische aspecten van een website, zoals de laadsnelheid, mobielvriendelijkheid en gebruikerservaring.

Daarnaast helpt het maken van backlinks (links vanaf andere websites) van hoge kwaliteit van andere gerenommeerde websites bij het verbetere van geloofwaardigheid en autoriteit in de ogen van zoekmachines.

Het resultaat van een goede en een efficiënte SEO-strategie levert meer organisch verkeer naar je webshop op. Dit zorgt er voor dat je een groter publiek bereikt en de kans vergroot om gevonden te worden. Mensen die op zoek zijn naar relevante informatie of producten die je aanbiedt vinden je beter.

SEA staat voor Search Engine Advertising of in het Nederlands ; Zoekmachine Advertenties. SEA is onderdeel van een online marketing strategie, waarbij je advertenties plaatst naast, onder of boven de zoekresultaten in de zoekmachines zoals Bing, Google en Yahoo.

Voorbeeld SEA - gesponserd melding

In tegenstelling tot SEO, dat zich richt op de natuurlijke (niet-betaalde) zoekresultaten, betalen adverteerders bij SEA om hun advertenties te laten verschijnen wanneer potentiële klanten een specifieke zoekwoord ingeven in de zoekbalk.

Webshops en bedrijven die de advertenties plaatsen voor welbepaalde zoektermen, betalen als er iemand klikt op de advertentie.  Dit bekend dat ze pas betalen als de advertentie resulteert in een bezoek naar de shop of site. Daarom noemt dit type van adverteren,  pay-per-click (PPC) adverteren.

Doordat de advertenties BOVEN en NAAST de zoekresultaten verschijnen biedt SEA E-commerce bedrijven een manier om snel zichtbaar te worden. Via deze advertenties krijg je zeer gericht bezoekers naar je website of shop

Op je site ontvang je dus potentiële klanten die op zoek zijn naar jouw producten en diensten. Daarom is de kans op conversie zeer hoog wat resulteert in meer verkoop door SEA.

On-page SEO of in het Nederlands ; zoekmachine optimalisatie op je pagina’s. On-Page SEO verwijst naar de optimalisatie – technieken die rechtstreeks op een webshop pagina worden toegepast om de zichtbaarheid in zoekresultaten van Google, Bing of Yahoo te verbeteren.

Concreet verbeter je de inhoud, titels, subtitels, URL’s, productnaam en de Meta Tags met relevante keywords, zoekwoorden, die je producten en diensten goed omschrijven. 

Door relevante zoektermen op te nemen en waardevolle, unieke, goed gestructureerde inhoud te bieden, helpt on-page SEO zoekmachines het onderwerp en de relevantie van de pagina te begrijpen.

Dit resulteert in een hogere positie van jouw pagina in de zoekresultaten. Zo is de kans hoger dat je meer bezoekers naar je webshop krijgt op een niet betalende manier (organisch verkeer). Meer bezoekers, is gelijk aan meer potentiële klanten en dus een hogere omzet. 

Local SEO, of Zoekmachine Optimalisatie voor lokale zoekopdrachten, is het proces van het optimaliseren van een website of online profile pagina (zoals Google My Bussiness) om de zichtbaarheid in de resultaten van lokale zoekopdrachten te verbeteren.

Webshop lokaal bedrijf SEO kl

Lokale SEO is een onderdeel van online marketing voor bedrijven die regionaal beter willen gevonden worden. Het richt zich op specifieke geografische gebieden, zoals een stad of een regio.

Deze optimalisatie zorgt er voor dat je (potentiële) klanten kan aantrekken die zoeken naar jouw producten en diensten “in de buurt”.  Het is dus een online marketing techniek die heel geschikt is voor de horeca, detailhandel of lokale service bedrijven

Lokale SEO omvat het optimaliseren van je bedrijfsprofiel op bijvoorbeeld Google Mijn Bedrijf. Zo kunnen je klanten direct bellen, navigeren naar je winkel via google maps of reserveren in je koffiebar.

Hierbij spelen reviews en foto’s een belangrijke rol om een goede eerste indruk te maken en zo klanten te overtuigen een bezoek te brengen of contact op te nemen.

Door lokale SEO-strategieën toe te passen, vergroot je de kans om in de lokale zoekresultaten te verschijnen en meer klanten naar jouw locatie aan te trekken.

LEESTIP : 10 voordelen van Google Mijn Bedrijf

Uitgelegd

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit, sed diam nonummy nibh euismod tincidunt ut laoreet dolore magna aliquam erat volutpat.

Wat is conversie-optimalisatie (CRO)? Conversie-optimalisatie (CRO) is de acties die je onderneemt, waarbij het percentage webshop bezoekers (of gebruikers in het algemeen) dat een gewenste actie op een webshop of website uitvoert, wordt verhoogd.

Gewenste acties kunnen bestaan ​​uit ; 

  • kopen van een product
  • klikken op ‘toevoegen aan winkelwagen
  • aanmelden of registreren op de site
  • invullen van een formulier 
  • downloaden van een APP of document
  • klikken op een link
AQT Now - online marketing voor Woocommerce webshops

Professionele E-commerce Consultant

Boost uw E-shop verkoop met onze SEO/SEA campagnes – Laat je Woocommerce webshop door ons bouwen – Ontvang duidelijk advies voor uw webshop op maat van uw bedrijf.

Boost verkoop webshop laten bouwen advies op maat shop online

Laatste tips en info over webshops

SEO geoptimaliseerde evenementen kalender.

Combineer met een SEO Geoptimaliseerde Evenementen Kalender meer bezoekers en extra inkomsten via ticket verkoop. [...]

5 beste CRO technieken voor meer webshop verkoop.

De bewezen 5 beste CRO technieken voor meer verkopen in je webshop. CRO - Conversie [...]

25 backlinks in geen tijd : onmiddellijk meer bezoekers.

25 backlinks in geen tijd : onmiddellijk meer bezoekers naar je webshop. Overzicht van 25 [...]

Hoe controleer ik mijn webshop op gebroken links?

Gebroken links zijn nefast voor de UX en de SEO - zoekmachine optimalisatie van jouw [...]

SEO geoptimaliseerde URL’s : expert tips

Hoe SEO geoptimaliseerde URL's zorgen voor meer bezoekers en E-commerce succes. Tips van een SEO [...]

Social media beheer, 5 tijdbesparende tips.

Social media beheer, 5 tijdbesparende tips om tijd te besparen. Ontdek waarom een social media [...]

Top 3 beste webshop optimalisatie.

De TOP 3 van beste webshop optimalisatie technieken voor een hogere conversie en een betere [...]

Tips voor een duurzame E-commerce website.

Tips voor een duurzame E-commerce website. Hoe bouw je een duurzame en CO2 neutrale webwinkel. [...]

Wil je een webshop bouwen?

Wil je zelf ook een webshop bouwen maar weet je niet hoe er aan te beginnen? Boek een webshop meeting (slechts 45min) en wij luisteren graag naar uw plannen! Misschien kunnen wij u wel helpen.