SEO geoptimaliseerde URL’s : expert tips

SEO geoptimaliseerde URL s

Het belang van SEO geoptimaliseerde URL's

Het maken van SEO-vriendelijke URL’s is geen rocket science, maar het vereist wel zorgvuldige overweging en aandacht voor detail.

De eerste stap op weg naar een SEO-vriendelijke URL is om deze eenvoudig en beschrijvend te houden. Bijvoorbeeld :  www.mijnkoffiebar.be/BRAZIL-SANTOS-KOFFIEBONEN-1kg.

Stap 2 vermijd het gebruik van algemene of dubbelzinnige URL’s die weinig tot geen informatie geven over het product of de inhoud van de pagina. Bijvoorbeeld : www.mijnkoffiebar.be/BRAZILIAANSE-KOFFIE. Hierbij is het onduidelijk of het gaat over Brazil Santos of Carmo de Minas, gemalen, bonen, … Deze URL kan wel voor bijvoorbeeld de product categorie “Braziliaanse koffie” maar voeg dan in de URL bijvoorbeeld toe “product-categorie”.

Derde stap; kies voor beknopte en betekenisvolle URL’s die de aard van het product nauwkeurig weergeven. Dit betekent dat je bijvoorbeeld de verpakking, het model, jaartal of andere waardevolle informatie kan toevoegen.

Denk hierbij steeds aan je klanten en stel je de vraag ; “Hoe zoeken mijn klanten mijn specifieke producten in mijn webwinkel?” Dit is essentie waar het in SEO optimalisatie over gaat en waar een SEO consultant je kan bij helpen.

Hoe maak je SEO-vriendelijke URL's?

Het maken van SEO-vriendelijke URL’s is geen rocket science, maar het vereist wel zorgvuldige overweging en aandacht voor detail.

De eerste stap op weg naar een SEO-vriendelijke URL is om deze eenvoudig en beschrijvend te houden. Bijvoorbeeld :  www.mijnkoffiebar.be/BRAZIL-SANTOS-KOFFIEBONEN-1kg.

Stap 2 vermijd het gebruik van algemene of dubbelzinnige URL’s die weinig tot geen informatie geven over het product of de inhoud van de pagina. Bijvoorbeeld : www.mijnkoffiebar.be/BRAZILIAANSE-KOFFIE. Hierbij is het onduidelijk of het gaat over Brazil Santos of Carmo de Minas, gemalen, bonen, … Deze URL kan wel voor bijvoorbeeld de product categorie “Braziliaanse koffie” maar voeg dan in de URL bijvoorbeeld toe “product-categorie”.

Derde stap; kies voor beknopte en betekenisvolle URL’s die de aard van het product nauwkeurig weergeven. Dit betekent dat je bijvoorbeeld de verpakking, het model, jaartal of andere waardevolle informatie kan toevoegen.

Denk hierbij steeds aan je klanten en stel je de vraag ; “Hoe zoeken mijn klanten mijn specifieke producten in mijn webwinkel?” Dit is essentie waar het in SEO optimalisatie over gaat en waar een SEO consultant je kan bij helpen.

voeg keywords toe aan je product-URL's.

SEO start met keywoorden. Voor welke zoekwoorden wil je gevonden worden? Welke zoekwoorden omschrijven het best de producten die je verkoopt in jouw eigen webshop.

Trefwoorden spelen dus een ontzettend belangrijke rol bij SEO. Dit betekent dat het opnemen ervan in je product URL’s de zichtbaarheid van je webwinkel in zoekmachine resultaten aanzienlijk verbetert.

Bij het selecteren van zoekwoorden voor uw URL’s is het belangrijk om relevante en veelgezochte termen te kiezen die aansluiten bij de intentie van uw doelgroep.

Door SEO geoptimaliseerde URL’s te gebruiken en trefwoorden strategisch in je product-URL’s te plaatsen, verbeter je de kans van je website om hoger te scoren in de resultatenpagina’s van zoekmachines (SERP’s).

Keywords search SEO optimized URL

Hoe vind je de beste zoekwoorden voor jouw webshop producten?

  • Tip 1 : Doe de proef op de som en zoek zelf in Google. Kijk daarbij naar het aantal zoekresultaten – is dit hoog dan is dit een indicatie voor een veel gebruikte zoekterm
  • Tip 2 : Kijk naar je concurrenten en leer van hen – welke zoekterm gebruiken ze voor hun producten die je ook verkoopt
  • Tip 3 : Ga kijken op de website of webshop van je leverancier. Mogelijks heeft hij/zij ook een webwinkel en daar kan je zien welke benaming en keywords ze gebruiken om de producten te omschrijven.
  • Tip 4 : Gebruik de zoekwoord tool van Google zelf namelijk de Google Keyword Planner.

Best practices voor URL-structuur in e-commerce

De URL-structuur speelt een cruciale rol bij het optimaliseren van je webwinkel voor zowel je webshop bezoekers als voor zoekmachines.

In e-commerce zijn er meestal aanzienlijk veel product-URL’s. Daarom is het  essentieel om een duidelijke, overzichtelijke en consistente structuur op te zetten.

Deze URL-structuur moet het eenvoudig maken om te navigeren en goed te begrijpen zijn. 

Een best practice voor SEO geoptimaliseerde URL-structuur is :

  1. voor categorie URL’s : het opnemen van de term “/product-categorie/” in de URL met daarna de naam van de categorie en subcategorie
  2. bij productpagina-URL’s : voeg je de term “/product/” toe in de URL met daarna direct de naam van het product

Dit maakt het duidelijk wanneer het gaat over een categorie of subcategorie en wanneer het een product betreft.

Deze hiërarchische aanpak verbetert niet alleen de gebruikerservaring, maar helpt zoekmachines ook om de relevantie en context van je producten te begrijpen.

Woocommerce SEO geoptimaliseerde URL – hoe doe je dat?

In jouw Woocommerce webshop is een SEO geoptimaliseerde URL structuur gelukkig zeer eenvoudig in te stellen aan de hand van volgende stappen :

  1. ga naar je dashboard : “www.mijnwebsite.be/wp-admin/index.php”
  2. kies links in het menu : “settings” (instellingen)
  3. in dit menu ga je naar : “permalinks
  4. in het 2de onderdeel : “optinal” kan je de product categorie benaming in je URL structuur aanpassen
  5. in het laatst onderdeel : “product permalinks” kan je de benaming in de url structuur voor product pagina’s instellen
  6. kies : “custom base” (aangepaste basis) en vul in : /product/

Heb je na het aanpassen een gebroken link? Hier lees je hoe je een gebroken link kan vinden en herstellen.

Daarom moet linkbuilding absoluut een onderdeel zijn van jouw webshop marketing strategie.

Zoals bijvoorbeeld het nastreven van kwalitatieve backlinks en het voorkomen van gebroken links. 

Permalink settings SEO optimized URL 02

URL – structuur optimalisatie : expert tips uit de praktijk.

  • Tip 1 : zet in de URL van de productpagina’s geen categorieën en sub-categorieën. Dit kan je eenvoudig aan of uitvinken in een Woocommerce webshop.
  • Tip 2 : voeg het belangrijke keyword zo dicht mogelijk vooraan in de URL-structuur. Dus niet eerst het jaartal, model, versie en dan de naam van het product maar andersom : eerst het keyword dan type en dan details.
  • Tip 3 : “product-categorie” kan je afkorten als “p-c” om het eenvoudiger en korter te maken
  • Tip 4 : voeg een Breadcrumb navigatie toe om het overzichtelijker te maken
  • Tip 5 : gebruik koppeltekens om woorden van elkaar te scheiden. Zoekmachines beschouwen koppeltekens namelijk als woordscheidingstekens, waardoor ze de betekenis van je URL’s beter begrijpen

Bijvoorbeeld :

  • www.mijnkoffiebar.be/product/BRAZIL-SANDOS-KOFFIEBONEN-1kg-2023-SINGLE-ORIGIN-ARABICA, 
  • en niet
  • www.mijnkoffiebar.be/product/1kg-2023-SINGLE-ORIGIN-ARABICA-BRAZIL-SANDO

Veelgemaakte fouten die u moet vermijden bij het ontwerpen van URL's voor SEO

Bij het optimaliseren van je product URL’s is het belangrijk om je bewust te zijn van veelgemaakte fouten die een negatieve invloed hebben op je SEO inspanningen.

Hierbij geven we een overzicht van veelgemaakte URL fouten.

1. Dynamische URL’s

Dynamische URL’s zijn webshop adres URL’s die veranderen of via een script gemaakt worden. Veelal bevatten deze URL’s een sessie-ID, cijfers en tekens. Dit maakt ze onduidelijk, veranderend en lang. Daarom is het afgeraden om URL’s met ID nummers te gebruiken. 

Deze URL’s zijn moeilijk te begrijpen voor zoekmachines en kunnen leiden tot indexeringsproblemen

2. Nietszeggende of veel te technische URL’s

Hierbij denk ik aan het overnemen van bijvoorbeeld de productnaam van de fabrikant. Dit kan soms een nietszeggend model nummer zijn of een combinatie van bijvoorbeeld een naam, kleur en jaartal.

Anderzijds moet je soms de naam exact overnemen. Ik denk aan bijvoorbeeld de laatste nieuwe iPhone. Om hiervoor gevonden te worden neem je de naam best exact over in de URL.

Gebruik zoekwoorden waarmee je klanten het product beschrijven als SEO geoptimaliseerde URL voor een product.

3. Wijzigen van de URL structuur zonder redirect

Een gouden regel is dat je een URL nooit wijzigt eenmaal deze is aangemaakt. Tenzij je de oude naar de nieuwe URL stuurt via een redirect doe je dit best niet om zogenoemde broken links” te voorkomen.

Enerzijds zullen extern links naar je pagina of product in de webshop niet meer werken, maar ook de interne URL’s op je webshop zullen niet meer werken. Dit resulteert in een broken links en de 404 landingspagina.

EXPERT TIP : wij gebruiken de Redirection plugin om SEO geoptimaliseerde URL redirects te maken.

LEESTIP : Hoe gebroken links in mijn webshop vinden en herstellen.

4. Gebruik geen stopwoorden of speciale tekens in een URL

Een andere veelgemaakte fout is het gebruik van stopwoorden in uw URL’s, zoals ;  “en”, “de” of “van”. Deze woorden maken uw URL’s onnodig lang en verminderen de impact van je zoekwoorden.

De tweede fout onder deze noemer is het gebruik van speciale tekens zoals bijvoorbeeld ; %, &, ë. Google URL Structure Guidelines raadt af om niet ASCII tekens te gebruiken.

Een veel voorkomende variant is het weglaten van koppeltekens waarbij woorden samengevoegd worden. Dit is ook een veel voorkomende URL structuur fout. Een voorbeeld hiervan is “/brazilsantos/” in de plaats van “/brazil-santos/”.

Tools en plugins om product-URL's te optimaliseren voor SEO

SEO URL structure

Woocommerce plugin voor SEO geoptimaliseerde URL’s

Gelukkig zijn er verschillende tools en plugins beschikbaar die het proces van het optimaliseren van je product URL’s voor SEO kunnen vereenvoudigen.

Een populaire tool is Yoast SEO, een WordPress plugin die uitgebreide SEO analyse en optimalisatie functies biedt, inclusief SEO URL optimalisatie.

Redirect tool voor linken naar gewijzigde SEO product URL’s

De eerder aangehaalde tool die wij veel gebruiken is de Redirection Plugin voor Woocommerce. Deze handige URL tool maakt het niet enkel gemakkelijk om door te linken naar een nieuwe URL maar houdt ook bij welke URL’s niet meer werken. Zo kan je zien welke URL je moet doorverwijzen of herstellen. 

Google Search Console URL analyse tool

Een andere handige tool is Google Search Console, waarmee je de prestaties van je website in de zoekresultaten kunt controleren en gebieden kunt identificeren die voor verbetering vatbaar zijn, zoals URL-structuur en zoekwoordgebruik.

LEESTIP : Handige Google Tools voor webshop optimalisatie. 

Alles Samengevat : SEO geoptimaliseerde URL's

Kortom, product URL’s zijn een essentieel onderdeel van SEO optimalisatie en  succes met je webshop. We vatten de tips nog eens samen hoe je SEO-vriendelijke URL’s maakt. Voeg relevante zoekwoorden toe, volg onze best practices voor URL-structuur optimalisatie en vermijdt veelgemaakte fouten. 

Hiermee optimaliseer je de product-URL’s van je webwinkel en vergroot de zichtbaarheid van je website in zoekmachine-resultaten.

Maak gebruik van onze opgelijste handige tools en plugins om het optimalisatieproces te vereenvoudigen en om je SEO URL-strategie voortdurend te controleren en aan te passen. Dit zorgt er voor dat je een positieve groei met je E-commerce kan consolideren

Laat ons je WooCommerce webshop bouwen en je helpen de URL structuur van je webwinkel verbeteren. Neem contact op met onze SEO consultant of webshop consultant voor E-commerce advies op maat en til je online bedrijf naar nieuwe hoogten.

Wil je hulp van een expert?

Wil je SEO geoptimaliseerde URL’s in je webshop? Boek een webshop meeting (slechts 45min) we helpen je graag verder.

Share if you like!

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *