Tips voor uw webshop marketing strategie. Hoe kan ik reclame maken voor mijn online shop?

Webshop marketing strategie

Als u zaakvoerder bent van een webwinkel dan weet u dat een sterke webshop marketing strategie essentieel is voor succes. Weten waar u zich precies moet op focussen is echter niet altijd eenvoudig. 

In deze blog kijken we naar drie pijlers die kunnen helpen het potentieel van uw online winkel te maximaliseren. Opgesomt: SEO (optimalisatie voor de zoekmachine), sociale media en positieve reviews.

Door uw website te optimaliseren en waardevolle informatie voor uw klanten te geven. Een sterke aanwezigheid in de sociale media op te bouwen. Als derde punt, tevreden klanten aan te moedigen positieve beoordelingen te schrijven. Hiermee kan je meer verkeer naar uw site trekken, vertrouwen opbouwen bij potentiële klanten en uiteindelijk de verkoop verhogen. Lees verder en ontdek de 3 pijlers!

Het belang van een sterke webshop marketing strategie.

Webshop marketing strategie

Het runnen van een succesvolle Woocommerce webshop vereist meer dan alleen het hebben van een website en het vermelden van uw producten.

Je moet een goed doordachte webshop marketingstrategie hebben die je kan helpen je doelgroep te bereiken en je te onderscheiden van de concurrentie.

Een sterke marketingstrategie kan u helpen:

  • De naamsbekendheid te vergroten
  • Vertrouwen opbouwen bij potentiële klanten
  • Bezoekers naar uw webshop te krijgen
  • De verkoop en omzet verhogen

Om een doeltreffende webwinkel reclame strategie te maken moet je jouw doelgroep begrijpen. Je moet hun behoeften achterhalen en hun voorkeuren ontdekken. Plus zoek uit waar je doel publiek online zijn.

Op die manier kunt u uw webshop marketing strategie afstemmen om hen op de beste manier te bereiken.

De impact van sociale media voor het succes van uw Woocommerce webshop

Social Media voor webshop

Social Media kanalen zijn niet meer weg te denken

Sociale media zijn niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Dit zorgt er voor dat het  ook een onmisbaar hulpmiddel is voor het promoten van uw Woocommerce webshop.

Sociale mediaplatforms zoals Facebook, Instagram, Twitter en LinkedIn bieden een uitstekende mogelijkheid om in contact te komen met uw doelgroep. Je kan er uw  naamsbekendheid mee bouwen. Hiermee kan je ook bezoekers naar uw website te leiden. 

TIPS voor het opbouwen van een sterke zichtbaarheid op de Social Media kanalen

Hierbij enkele tips voor het opbouwen van een sterke zichtbaarheid op sociale media voor uw E-shop:

  1. Kies een passend platform: Niet alle social media platforms zijn gelijk, en het is belangrijk om de platforms te kiezen die uw doelgroep het meest gebruikt. Als uw doelgroep bijvoorbeeld voornamelijk bestaat uit jonge mensen, dan zijn Instagram en Snapchat wellicht de beste platforms om reclame te maken voor de producten in uw webshop.

2. Post inhoud van hoge kwaliteit: Je social media content moet visueel aantrekkelijk, informatief en boeiend zijn. Gebruik afbeeldingen en video’s van hoge kwaliteit en zorg ervoor dat ze waardevol en relevant zijn voor je (potentiële) klanten.

Posts op deze kanalen zijn een onderdeel van jouw social media marketing strategie. Wij kunnen u er bij helpen of je kan ons Social Media Post pack kopen

LEESTIP : 5 Straffe E-commerce statistieken.

3. Ga in gesprek met uw volgers: Sociale media draait om het opbouwen van relaties, dus zorg ervoor dat u actief communiceert met uw volgers. Reageer onmiddellijk op hun opmerkingen en berichten en vraag om feedback om uw producten en diensten te verbeteren.

4. Gebruik betaalde reclame: Adverteren op sociale media kan een goede manier zijn, als onderdeel van uw webshop marketing strategie, om uw doelgroep te bereiken en bezoekers naar uw website te sturen. Platforms als Facebook en Instagram bieden verschillende advertentiemogelijkheden, waaronder gesponsorde berichten, advertenties en verhalen.

TIP : zet in het profiel van uw social media, steeds een link naar uw Woocommerce webshop.

Tips voor het optimaliseren van uw website voor zoekmachines

Zoekmachineoptimalisatie (SEO) is het proces van het optimaliseren van uw website om hoger te scoren in de zoekresultaten (SERP’s – Search Engine Result Page). Zo kunt u meer bezoekers aantrekken naar uw website en uw zichtbaarheid online vergroten.

Hier volgen enkele tips voor het optimaliseren van uw website voor zoekmachines:

  1. Voer trefwoordonderzoek uit: Trefwoordonderzoek is de analyse van het vinden van de trefwoorden en zinnen waar uw doelgroep online naar zoekt. Gebruik tools zoals Google Keyword Planner om relevante trefwoorden te vinden en deze op te nemen in de inhoud van uw Woocommerce webshop.
  2. Creëer inhoud van hoge kwaliteit: Tekst, blogs, FAQ’s, productinfo enzoverder, van hoge kwaliteit is essentieel goed gevonden te worden in de zoekresultaten. Daarom zorg  je er voor dat de inhoud van uw website informatief, relevant, unike en boeiend is. Gebruik uw de trefwoorden waar u wil voor gevonden worden in de content van uw webshop en zorg ervoor dat u waardevolle info hebt voor uw potentiële klanten.
  3. Optimaliseer de structuur van uw website: De structuur van uw website kan uw SEO beïnvloeden, dus zorg ervoor dat uw website gemakkelijk te navigeren en gebruiksvriendelijk is. Gebruik beschrijvende URL’s, voeg het keyword en een beschrijving toe aan uw afbeeldingen en zorg ervoor dat uw website snel laadt met bv een Combell Webhosting voor Woocommerce webshops.
  4. Bouw backlinks van hoge kwaliteit: Backlinks zijn links van andere websites die naar uw website verwijzen. Ze kunnen de autoriteit en zichtbaarheid van uw website online helpen verbeteren. Ga voluit voor links naar uw belangrijkste pagina’s op uw site, gemaakt met het keyword die belangrijk is voor die pagina. Dit zijn backlinks met de meeste impact.

De kracht van positieve beoordelingen voor uw online shop reclame strategie

AQT now quality

Dit gaat de goede kant op!

Een tip om meer reviews te ontvangen van uw klanten voor uw diensten en producten is een automatische mail sturen met de vraag voor een review.

U kan het achterlaten van een review ook uitbesteden aan een externe partner zoals Trustpilot of Trostprofile.

Of u kan klanten stimuleren om hun mening achter te laten door ze te belonen, met bv een korting bij een volgende aankoop, na dat er een review werd achtergelaten.

Lode T Kindt / AQT Now bv

De beste reclame zijn goede producten en diensten

Positieve beoordelingen kunnen een sterke manier zijn om reclame te maken voor uw online winkel. Ze kunnen helpen vertrouwen op te bouwen bij potentiële klanten, de zichtbaarheid van uw website online verbeteren en uiteindelijk zorgen voor meer verkoop.

De beste Eshop marketing strategie is natuurlijk een zeer goede service verlenen en heel goede producten verkopen. Door de tevredenheid van de klanten zal er spontaan reclame gemaakt worden voor uw bedrijf en zal u profiteren van meer verkoop.

TIPS voor meer positieve reviews

Hier zijn enkele tips om positieve beoordelingen voor uw webshop aan te moedigen:

1. Zorg voor een uitstekende klantenservice: Uitstekende klantenservice, is op termijn een duurzame manier om positieve reviews te ontvangen. Zorg ervoor dat u snel reageert op vragen van klanten en eventuele problemen snel en efficiënt oplost.

Elk probleem is eigenlijk een ultieme kans voor een positieve review.

2. Vraag om beoordelingen: Wees niet bang om je tevreden klanten te vragen een recensie achter te laten. U kunt dit doen door een automatische follow-up e-mail te sturen na een aankoop, een review verzoek op te nemen op uw website, of zelfs een beloning (korting) aan te bieden voor het achterlaten van een review.

Maak van het vragen van een beoordeling van je webshop een onderdeel van je e mailmarketing strategie. Een zeer krachtige manier van marketing zijn review video’s waarin klanten jouw producten en diensten aanbevelen. 

LEESTIP : De kracht van een marketing video voor webshop verkopen.

3. Maak het makkelijk om een review achter te laten: Zorg ervoor dat het achterlaten van een recensie gemakkelijk en eenvoudig is voor uw klanten. Zet links naar uw reviewpagina’s op uw website en in uw follow-up e-mails.

Hoe om te gaan met negatieve reviews en ze om te zetten in positieve

Zijn negatieve reviews nefast voor uw webshop reclame strategie?

Negatieve beoordelingen kunnen een uitdaging zijn om mee om te gaan, maar ze kunnen ook een kans bieden om uw producten en diensten te verbeteren en vertrouwen op te bouwen bij potentiële klanten.

Elk probleem, vergissing of ontevreden klant is een mogelijkheid voor een positieve review als u het probleem daadkrachtig en snel oplost. Hiermee kan u een klant verbazen en alsnog een positieve review uit de brand slepen!

Goed omgaan met negatieve reviews als onderdeel van uw webshop publiciteit strategie

Hier volgen enkele tips voor het omgaan met negatieve feedback:

  1. Reageer snel en professioneel: Zorg ervoor dat je snel en professioneel reageert op negatieve feedback. Verontschuldig u voor eventuele problemen  of vergissing en bied een oplossing om het probleem op te lossen.
  2. Luister naar de klant zijn bekommernissen; mogelijks is de reactie helemaal niet zo verwonderlijk en liep er iets grondig fout. De klant wil dat u luistert en aandacht besteed aan zijn vraag of bekommernis en er een oplossing voor aanreikt.
  3. Neem verantwoordelijkheid: Neem verantwoordelijkheid voor eventuele fouten of problemen en treed daadkrachtig op. Wees transparant en eerlijk tegen uw klanten.
  4. Gebruik negatieve reviews om te verbeteren: Gebruik negatieve beoordelingen als een kans om uw producten en diensten in jouw webshop te verbeteren. Neem feedback serieus en gebruik het om veranderingen aan te brengen waar uw klanten baat bij hebben.

Tools en hulpmiddelen voor het optimaliseren van de marketingstrategie van uw online winkel

Later APP - Yoast SEO - Trustprofile - Waebshop Marketing strategie Tools

Handige tools om de 3 pijlers sneller en beter te laten integreren in uw Webshop reclame strategie.

Er zijn talloze tools en hulpmiddelen beschikbaar die u kunnen helpen de marketingstrategie van uw webwinkel te optimaliseren. Hier zijn enkele van de beste:

  1. LATER APP: Later APP is een handig platform om overzichtelijk alle social media kanalen te beheren. U plant er uw posts mee. En bv via linkin.bio voeg je links  toe aan uw Instagram berichten.
  2. Yoast SEO: Voor het optimaliseren van uw Woocommerce webshop gebruik je best de Yoast SEO – tool. Deze eenvoudige plugin voor uw webshop zegt precies wat u moet doen om goed te scoren in de zoekmachine.
  3. Trustprofile : Met deze Trustprofile tool kan u automatische mails versturen om uw bedrijf of product te laten beoordelen. Dit gebeurt onafhankelijk, op facebook of op google.

Samengevat de 3 pijlers voor een krachtige webshop marketing strategie

Voor u samengevat;  het optimaliseren van de marketingstrategie van uw Woocommerce webshop vereist een combinatie van SEO, sociale media en positieve reviews.

Door uw marketingstrategie op te bouwen rond deze 3 pijlers kunt u meer bezoekers naar uw website trekken. Dit resulteert in meer vertrouwen bij potentiële klanten. Uiteindelijk zorgt dit voor een hogere verkoop.

Vergeet niet om u te richten op het leveren van waarde aan uw klanten en gebruik de handige tools om uw marketinginspanningen beter te maken en te versneller.

Wil je een webshop bouwen?

Wil je zelf ook een webshop laten bouwen maar weet je niet hoe er aan te beginnen? Boek een webshop meeting (slechts 45min) en wij luisteren graag naar uw plannen! Misschien kunnen wij u wel helpen.

Share if you like!

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *