SEO geoptimaliseerde evenementen kalender.

Grey Minimalist Tips Blog Banner kl

In de huidige wereld van digitalisering is het voor zaakvoerders van een online business cruciaal om te innoveren en de concurrentie voor te blijven.

We ontdekten een zeer handig en krachtig hulpmiddel die je hierbij helpt. Het opzetten van een SEO geoptimaliseerde digitale evenementen kalender

Deze digitale kalender zorgt niet enkel voor meer bezoekers in je online shop of website. Maar brengt in combinatie met ticket verkoop ook nog eens geld in het laadje!

In deze blog leggen we uit waarom en hoe je een SEO-geoptimaliseerde evenementenkalender voor je bedrijf opmaakt. Plus we geven je tips hoe je er een winstgevende onderneming van maakt.

Waarom je een evenementenkalender moet opzetten

1. Trek meer bezoekers

Als online shop in een specifieke branche, zijn je klanten vast en zeker ook geïnteresseerd in evenementen in die branche. Een evenementenkalender werkt daardoor als een magneet voor je de webshop die je laat bouwen.

Een kalender met events trekt bezoekers aan die geïnteresseerd zijn in aankomende activiteiten, evenementen of diensten die verband houden met je bedrijf of online winkel.

MTB Toertochten kalender

Wanneer potentiële klanten je shop vinden via de evenementen die je vermeldt, heb je een grotere kans om ze om te zetten in loyale klanten.

PRAKTIJKVOORBEELD : stel je hebt een online Mountainbike shop, dan is het zeer handig om een SEO geoptimaliseerde MTB toertochten kalender  op te zetten.

Volgens een onderzoek van Statista is het online ontdekken van evenementen een gebruikelijke manier voor mensen om meer te weten te komen over lokale activiteiten. Daarom ervaren je klanten een evenementen-kalender op je site of webshop dus als zeer handig.

2. Verbeter de betrokkenheid van gebruikers

Het is essentieel om bezoekers van je website betrokken te houden. Een evenementenkalender biedt een dynamisch element dat gebruikers aanmoedigt terug te keren naar jouw site.

Het aantal bezoekers (sessies) speelt mee in de ranking van de zoekresultaten, maar ook het aantal terugkerende bezoekers alsook hoe lang (hoe geëngageerd ze zijn) ze op de site blijven.

Je klanten komen terug om updates te zien over evenementen, workshops of webinars, wat leidt tot meer interactie en interesse.

Uit onderzoek van HubSpot blijkt dat het betrekken van websitebezoekers bij jouw branche en activiteiten,  leidt tot hogere aantal aankopen en meer trouwe klanten.

LEESTIP : 5 beste CRO technieken.

3 meer backlinks naar je webshop

25 Backlinks for more webshop trafic

Klanten en bezoekers die interesse hebben in de evenementen, activiteiten, Webinars of andere  vermeldingen in jouw SEO geoptimaliseerde evenementen kalender zullen er naar verwijzen met een link naar het event.

Dit zorgt er automatisch voor dat je op een natuurlijke manier automatisch het aantal relevante backlinks zal kunnen verhogen.

Ook backlinks zijn een belangrijke factor in de bepaling van de volgorde dat je webshop verschijnt in de zoekresultaten. Een evenementenkalender helpt je dus ook onrechtstreeks door het aantal backlinks naar je site. 

Waarom het verkopen van tickets via jouw evenementenkalender nuttig is

1. Inkomsten genereren

Het verkopen van kaartjes voor evenementen of activiteiten die in je agenda staan, is een belangrijke bron van inkomsten.

Je kan hierbij de prijs instellen, (betalende) promoties aanbieden en veilige betalingen rechtstreeks op je webshop innen.

Aan de hand van deze ticketverkoop genereer je extra inkomsten en boor je een lucratieve markt aan. 

Uit een onderzoek van Eventbrite blijkt dat 58% van de organisatoren van evenementen gelooft dat het online verkopen van tickets een sleutelfactor is voor hun succes.

2. Commissies op kaartverkoop

Wanneer je evenementen organiseert of samenwerkt met organisatoren van evenementen, kunt je commissies verdienen op de kaartverkoop.

Dit levert een extra inkomstenstroom op zonder dat je zelf evenementen hoeft te organiseren. Het is een win-winsituatie voor zowel jouw bedrijf als de organisatoren van evenementen.

Eventbrite meldt ook dat organisatoren van evenementen bereid zijn een deel van hun ticketinkomsten te delen. Dit doen ze het liefst met platforms die helpen bij het promoten en verkopen van hun tickets.

Hoe u een SEO-geoptimaliseerde evenementenkalender maakt

1. Kies een SEO-vriendelijke plug-in

Heb je een Woocommerce webshop laten bouwen, dan kan je aan de hand van een SEO vriendelijke plug-in  een evenementenkalender opzetten.

Zorg ervoor dat u evenementdetails, beschrijvingen, foto’s en trefwoorden kunt aanpassen. Zo kun je elk evenement optimaliseren voor zoekmachines.

TIP : Heb je hulp nodig bij de keuze van de juiste plugin? Doe dan beroep op een Webshop Consultant. We helpen je graag verder.

2. Optimaliseer evenementtitels en -beschrijvingen

Pas de SEO optimalisatie technieken toe zoals je voor andere pagina’s op je webshop toepast.

Dit doe je als volgt : 

  • duidelijke en beknopte titels beschrijvingen van evenementen
  • gebruik relevante trefwoorden en synoniemen om het voor zoekmachines gemakkelijk te maken de inhoud te begrijpen. Als je bijvoorbeeld een muziekconcert organiseert, gebruik je zoekwoorden als ‘livemuziekevenement’ en ‘muziekoptreden’
  • maak een interne en externe link
  • verzorg de meta tags met een titel en een omschrijving
  • voeg een relevante foto toe met als benaming de event titel

3. Voeg afbeeldingen van hoge kwaliteit toe

Afbeeldingen maken je agenda aantrekkelijk en zorgen er voor dat die er ook mooi uit ziet. Dit trekt de aandacht van de bezoekers en wekt interesse op voor de evenementen.

Gebruik voor elk evenement relevante afbeeldingen van hoge kwaliteit. Vergeet niet om alt-tekst met de juiste zoekwoorden op te nemen. Optimaliseer zo ook de foto voor de zoekmachines.

AANDACHT : verklein de foto bv naar een .WebP extensie om de evenement pagina snel te laten laden. 

4. Creëer unieke en informatieve inhoud

Wanneer je gedetailleerde informatie over elk evenement verstrekt, maak je het  gemakkelijker voor gebruikers om te beslissen. Hiermee verbeter je ook jouw SEO.

Voeg alle mogelijke noodzakelijk details toe, zoals ;  datums, tijden, locaties en ticketprijzen van evenementen.

Stel je hierbij de vraag naar welke informatie mogelijke deelnemers op zoek zijn. Voeg deze informatie dan toe aan je evenement pagina.

Samengevat : de voordelen van een SEO evenementen kalender

Graag vat ik voor je samen dat het opzetten van een SEO-geoptimaliseerde evenementenkalender een game-changer is voor jouw bedrijf. En wel omwille van deze 3 redenen ; het trekt meer bezoekers, vergroot de betrokkenheid van gebruikers en biedt een fantastische mogelijkheid om inkomsten te genereren via kaartverkoop en commissies.

De tips om het meeste uit deze strategie te halen is hierbij ; kiezen voor een SEO-vriendelijke plug-in, optimaliseren van de titels en beschrijvingen van evenementen, gebruik maken van afbeeldingen van hoge kwaliteit en het aanbieden van unieke en informatieve inhoud.

Door dit toe te passen vergroot je niet alleen de zichtbaarheid van jouw webshop, maar creëer je ook een waardevolle hulpbron voor jouw klanten.

Share if you like!

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *