Meer webshop verkoop met online marketing (SEO/SEA)

Wij helpen je naar meer webshop verkoop met online marketing. Met een SEO content strategie & performante SEA online advertentie campagnes

ontdek onze prijzen

Online marketing voor webshops

Hoe maken we het Online Marketing plan - 5 duidelijke stappen

Voor het maken van een online marketing plan voor je webshop gaan we in stappen te werken. Dit online marketing plan bestaat uit 5 stappen en laat je toe meer webshop verkoop te genereren. 

Hierbij een overzicht van de 5 stappen voor het marketing plan van jouw webshop : 

Technische marketing voor woocommerce webshop

Marketing voor webshops

Er zijn specifieke online marketing strategieën  voor woocommerce webshops. Dit zijn marketing acties die verder gaan dan wat in het basis 5 stappen online marketing plan zit. Ook bij deze meer technische marketing onderdelen hebben als doel meer webshop verkoop te bekomen. 

Hierbij denk ik aan volgende specifieke marketing acties voor webwinkels

  • het terughalen van klanten bij een verlaten winkelmandje “abandoned cart mailing
  • remarketing campagnes – klanten “opnieuw” benaderen die reeds interesse toonden voor uw producten en diensten
  • mailing campagnes – het regelmatig emailen van klanten met promoties, nieuwe producten en tips
  • cross sell en up sell strategieën om de winkelwagen waarde te verhogen
  • discount for review mailings – een mailing strategie voor meer reviews
  • local marketing via Google mijn bedrijf – dit is een marketing strategie om de verkoop bij lokale bedrijven te stimuleren

Specifieke expertise voor webshop marketing.

Veel van deze marketing strategieën vergen een specifieke expertise en kennis. Hiervoor is AQT Now bv de juiste partner voor het behalen van uw doelstellingen. Onze expertise in online verkoop en marketing sinds 2005 is hierbij de solide onderbouw.

Maak een afspraak

Veelgestelde vragen over een webshop marketing plan

Een webshop marketing plan is een samenvatting met alle sleutels die webshop bedrijven gebruiken om gestructureerd en doelgericht een succesvolle webwinkel uit te baten.

Daarom omvat een goed webshop marketing plan

  • een duidelijk het doel
  • hoe je het doel zal bereiken
  • via welke kanalen je reclame zal maken
  • welk budget je hiervoor vrijmaak
  • hoe je nadien meet wat het succes is van de marketing acties

Op deze manier zal je gericht actie ondernemen met de klant, de publiciteit kanalen en het budget in gedachten om het doel te bereiken.

De gemiddelde webshop online marketing budget is 7% van de totale omzet. Dit budget is afhankelijk van de concurrentie in uw branche en of u een startende webshop bent of een gevestigde waarde.

Het voordeel van marketing voor een online shop is dat u zelf aan de slag kan. Content creëren, bijvoorbeeld een blog, kan u zelf. Ook posten op Social Media kan u zelf. Maar ook email campagnes kan je meestal zelf maken en versturen. 

Voor ieder onderdeel van de marketing strategie zijn er gespecialiseerde bedrijven. Het is handig om je te laten begeleiden door een gespecialiseerd digital marketing specialist en waar nodig het werk uit handen te geven aan een specialisten. 

Een eerste methode is  om na te gaan wie je klanten zijn in de “fysieke” winkel om een goede beschrijving van jouw doelpubliek samen te stellen. Zorg er wel voor om de juiste verschillen te detecteren! Klanten in jouw winkel zijn regionale klanten. Online klanten kunnen ook internationale zijn. 

De 2 de methode is via demografische gegevens uit Google Analytics nazien wie uw site bezoekt. Naar wat zijn uw bezoekers op zoek (welke pagina wordt het meest bekeken?). Google laat ook toe om de locatie, leeftijd en geslacht te analyseren. 

Als derde methode kan je een zoekterm onderzoek doen. Analyseer naar wat klanten online op zoek zijn aan de hand van een keyword analyse. Een veel gebruikte zoekterm is een signaal dat er potentiële klanten zoeken naar wat u wil verkopen. 

Effectieve webshop online marketing strategieën zijn belangrijk voor jouw ROI. Het is nuttig om te weten welke reclame jouw webwinkel verkoop effectief zal laten stijgen.

Daarom hierbij een overzicht van effectieve marketing strategieën voor webshops :

  • SEO – zoekmachine optimalisatie
  • Email campagnes
  • ADS – SEA betalende advertenties (shopping ads)
  • Social media marketing – Facebook shopping, Instagram shopping en Pinterest product promoties
  • Content marketing – Blog’s en FAQ’s (veel gestelde vragen)
  • Influencer marketing – maak publiciteit voor jouw producten via een bekend persoon 

Conclusie is dat effectieve marketing acties zorgen voor meer geïnteresseerde bezoekers op jouw webshop wat resulteert in meer verkoop

Richtwaarde oor het budget van een webshop marketing plan kan zijn 7% van de totale bedrijfs-omzet voor digitale marketing.

Bijvoorbeeld bij een omzet van 1 mlj. euro is het digital marketing budget 70000€ 

De budgetten voor marketing bij B2C bedrijven is opmerkelijk hoog. Volgens een rapport van de Web Strategies blijken bedrijven met een omzet van minder dan €5 miljoen actief in de B2C tot wel 20% van hun omzet of 13% van hun winst marge aan marketing te besteden. Dit is het TOTALE marketing budget. Van dit budget is gemiddeld 46% voorbestemt voor digital marketing.

Het meten van de resultaten (verkoop) in uw online shop is belangrijk en kan aan de hand van een aantal typische webshop parameters.

Hierbij een overzicht van de parameters die de prestatie van de marketing en de webshop kunnen meten:

  • CTR – hoeveel mensen klikken door op de advertentie
  • Conversie – hoeveel bezoekers plaatsen een bestelling
  • CPC – wat is de kost per klik op de advertentie
  • CAC – wat kost het om een nieuwe klant te maken
  • CLV – hoeveel spendeert een klant tijdens de volledige periode dat hij klant is
  • bedrag per bestelling

In een Woocommerce Webshop meet je de ROI met de Google Tool Kit plugin. Meer gedetailleerde informatie meet je met een Google Analytics en Google Search Console. Een handige uitbreiding die we gebruik zijn de tools van Semrush

AQT now social media 2

This is a simple headline

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit, sed diam nonummy nibh euismod tincidunt ut laoreet dolore magna aliquam erat volutpat.

JA, betaalde advertenties (ADS -SEA) kunnen een effectieve manier zijn om snel verkeer naar je webshop te leiden.

Er zijn 2 (belangrijke) soorten ADS, zoekmachine advertenties en social media advertenties.

Het is echter essentieel om de juiste advertentie kanalen te kiezen en uw advertenties te optimaliseren voor een maximale ROI.

Volgens een rapport van Smart Insights (02/2023) is de gemiddelde klikfrequentie (CTR) voor zoekmachine Ads 6,30%% en de gemiddelde kosten per klik (CPC) $ 2,96.

Op Facebook is de gemiddelde CTR 1,11% en de gemiddelde CPC $ 1,72.

Conclusie : ADS/SEA is effectief voor snel verkeer, echter is het van belang om de advertentie campagnes op te volgen en de biedstrategie en targeting bij te sturen voor het beste resultaat

Jouw webshop optimaliseren voor de zoekmachine doe je aan de hand van het schrijven van relevante teksten en informatie voor je klanten.

Deze webshop inhoud bevat sleutelwoorden en “long tail” key woorden. Op deze manier scoor je hoger in de SERP (Search Engine Result Pages).

Op deze manier genereer je meer zichtbaarheid en natuurlijke (niet betalende) bezoekers op uw webshop wat dan weer resulteert in meer verkoop.

Volgens Brightedge – Importance of SEO for E-commerce is SEO verantwoordelijk voor het hoogste percentage (53%) aan verkeer naar uw webshop.

Social Media voor webshop

Social media kunnen een krachtig hulpmiddel zijn om naamsbekendheid op te bouwen, bezoekers verkeer te stimuleren en de verkoop van jouw webshop te verhogen.

Volgens Hootsuite zijn er wereldwijd 4,7 biljoen social media gebruikers in de wereld. Gemiddeld zijn deze 2h 28min per dag actief. Waardoor het een essentieel kanaal is om potentiële klanten te bereiken.

(* Hootsuite – Social Media Stats)

Laat het duidelijk zijn, uw klanten zijn actief op Social Media kanalen.

Het is belangrijk om de juiste platforms voor je webshop te kiezen en een consistente merkstem en -boodschap te creëren die resoneert met je doelgroep.

Via veel van de Social Media platformen hebben ook geïntegreerde shops (denk aan Facebook shopping) of online verkoop oplossingen (taggen). Het goede nieuws is dat je met een Woocommerce webshop veelal een plugin kan installeren die de publicatie automatisch laat verlopen.

Ja, je kan zelf een webshop marketing plan maken. Ons webshop marketing plan START is een template die u kan invullen op basis van uw expertise en kennis over de branche waar je actief wil zijn met je webshop. 

 

 

E-mailmarketing is een efficiënte manier om uw bestaande klanten te bereiken en terugkerende klanten te stimuleren.

Verschillende mogelijkheden met email marketing voor een webshop:

  • achtergelaten winkelwagentje herrinneringen
  • automatische mailing voor terugkerende verkopen
  • nieuwsbrief mails
  • een mailing met product promoties
  • geautomatiseerde welkom mailing
  • automatische mailing voor het verzamelen van een gebruikers ervaring (reviews)

Volgens een ROI studie van Litmus heeft e-mailmarketing een gemiddelde ROI van 45€  voor elke uitgegeven 1€.

Hierdoor is email marketing een goedkoop kanaal met een hoge opbrengst. Om een zo hoog mogelijke opbrengst te bekomen hou je best een aantal handige aanbevelingen in gedachten. 

Personaliseer je e-mailcampagnes, maak verschillende lijsten aan de hand van segmenten en zorg voor een automatische verzending. Deze tips kunnen u helpen bij het opzetten van interssante en effectieve e-mailmarketingcampagnes.

Wat is nu de beste marketing strategie voor uw webshop? Klanten behouden of nieuwe klanten werven? Waar stem ik mijn online webshop marketing plan op af?

Wel, klanten behouden is een cruciaal onderdeel van elk marketingplan voor webshops.

Geschat wordt dat het werven van een nieuwe klant vijf keer meer kan kosten dan het behouden van een bestaande klant.

Een nieuwe klant aantrekken kost 5 x meer dan een klant behouden!

Volgens een rapport van Harvard Business Review kan een verhoging van het klantbehoud met slechts 5% de winst met 25% tot 95% verhogen.

Strategieën zoals loyaliteitsprogramma’s, gepersonaliseerde aanbevelingen en uitstekende klantenservice kunnen je helpen langdurige relaties met je klanten op te bouwen.

Het maken van een budget voor uw webshopmarketingplan is essentieel om ervoor te zorgen dat u uw middelen effecinet investeert. Er zijn verschillende manieren voor het bepalen van een budget:

  • % op de omzet
  • % van de winst
  • budget per project
  • budget per media kanaal
  • per seizoen een budget bepalen

Heel opmerkelijk zijn de hoge budgetten voor marketing voor B2C bedrijven. Volgens een rapport van de Web Strategies blijken bedrijven met een omzet van minder dan €5 miljoen actief in de B2C tot wel 20% van hun omzet of 13% van hun winst marge aan marketing te besteden. Dit is het TOTALE marketing budget. Van dit budget is gemiddeld 46% voorbestemt voor digital marketing.

Richtwaarde hierbij kan zijn 15% van de bedrijfs-omzet waarvan 7% van de totale bedrijfs-omzet voor digitale marketing.

Bijvoorbeeld bij een omzet van 1 mlj. euro is het digital marketing budget 70000€ 

Het daadwerkelijke bedrag dat u uitgeeft, is echter afhankelijk van de doelen, marketingkanalen en concurrentie van uw webshop. Het is essentieel om je marketinguitgaven regelmatig bij te houden en je budget zo nodig aan te passen om de doelen te bereiken.

Nee, een marketing plan voor het starten van een Woocommerce webshop is niet wettelijk verplicht. De vele voordelen van een goed onderbouwd marketing plan zijn echter niet te verwaarlozen.

Beecommerce Belgisch Webshop keurmerk

Handig voor Webshops is het Becommerce webshop keurmerk. Dit webshop keurmerk controleert of je webshop voldoet aan alle wettelijke verplichtingen;

  • zoals de vermelding van de algemene voorwaarden
  • een duidelijk privacybeleid
  • een duidelijk garantie en retour beleid
  • cookie melding

Keywords of in het Nederland, sleutelwoorden kan u vinden aan de hand van de analyse van uw bedrijf en de diensten en producten die u aanbiedt aan uw doelbliek – uw klanten.

Hierbij een op-lijsting van de analyses die je kan uitvoeren om uw kernwoorden te vinden : 

  • KPI’s – Key Performance Indicator
  • SWOT – Strengths (sterktes), Weaknesses (zwaktes), Opportunities (kansen) en Threats (bedreigingen) 
  • 4 P’s  – Product – Prijs – Plaats – Promotie

TIP : Meer info over een Webshop SWOT analyse

Doe beroep op een online marketeer met kennis van zaken.

Google Ads Search-certificering Lode T Kindt 012023 ls 02

Google Ads Search certifiëren

Erkenning voor het opzetten van adword campagnes in google. Dit zijn de advertenties in Google. 

Semrush Academy Certificate Lode T Kindt 11012023

Semrush SEO opleiding

Erkenning voor een voltooide opleiding over alle grondbeginselen van SEO voor websites en webshops.

Yoast SEO Certification Lode T Kindt

Yoast Ecommerce SEO certification

Training over het SEO (zoekmachine optimalisatie) specifiek voor E-commerce met Woocommerce webshops.

Yoast All-around SEO Certification Lode T Kindt

Yoast All-around SEO Certification

Erkenning voor de Yoast opleiding omtrent SEO – zoek machine optimalisatie voor websites en webshops.

Prijzen webshop marketing plan

Webshop marketing plan START

Eenvoudig webshop marketing plan (PDF). Je ontvangt van ons het het volledig uitgewerkt 5 stappen plan waar je zelf mee aan de slag kan. Het sjabloon is volledig vooraf opgemaakt. Je hoeft enkel in te vullen en je plan is klaar.

  • volledig kant en klaar vooraf opgemaakt sjabloon  
  • overzichtelijk 5 stappen marketing plan 
  • enkel invullen en klaar
  • sterke basis voor het starten met promoten van je webshop

€ 275 / download

meer info

Webshop marketing plan PRO

Op basis van ons 5 stappen plan maken wij voor jou een webshop marketing plan op. Dit kan je dan gebruiken om je producten en webshop te gaan promoten. 

  • alles van Webshop marketing plan START
  • incl. een overzichtelijk contentplan & keyword analyse
  • SEA plan – welke advertenties voor jouw webshop
  • social media kanaal analyse – op welk kanaal post je wat

€ 735 / per marketing plan

meer info

Webshop marketing plan ULTRA

We maken je webshop marketing plan en ondersteunen het met een Semrush keyword en markt analyse. Je marketing plan zal je dus ook inzicht geven in hoe je concurrenten het aanpakken, hoe ze scoren en waar voor jouw webshop opportuniteiten zijn?

  • alles van Webshop marketing plan PRO
  • Semrush keyword analyse rapport
  • Semrush markt analyse
  • Gedetailleerd advies en plan van aanpak.

€ 950 / per marketing plan

meer info

Webshop marketing plan OP MAAT

Laat een webshop marketing plan maken op maat. U laat weten wat je van ons verwacht, wij maken het plan voor jou. Zelf kan je op basis van het webshop marketing plan direct schakelen en de verkoop van je E-commerce stimuleren

  • wij ondersteunen waar u het nodig acht, volledig volgens uw wensen
  • we helpen u bij de opmaak van het content plan
  • samen met u bepalen we de online marketing strategie
  • we zorgen voor opvolging, advies en opleiding
neem contact

Professionele E-commerce Consultant

Laat je Woocommerce webshop door ons bouwen – Ontvang duidelijk advies voor uw webshop op maat van uw bedrijf.

webshop laten bouwen advies op maat shop online

Blog met tips en advies

SEO geoptimaliseerde evenementen kalender.

Combineer met een SEO Geoptimaliseerde Evenementen Kalender meer bezoekers en extra inkomsten via ticket verkoop. [...]

5 beste CRO technieken voor meer webshop verkoop.

De bewezen 5 beste CRO technieken voor meer verkopen in je webshop. CRO - Conversie [...]

25 backlinks in geen tijd : onmiddellijk meer bezoekers.

25 backlinks in geen tijd : onmiddellijk meer bezoekers naar je webshop. Overzicht van 25 [...]

Hoe controleer ik mijn webshop op gebroken links?

Gebroken links zijn nefast voor de UX en de SEO - zoekmachine optimalisatie van jouw [...]

SEO geoptimaliseerde URL’s : expert tips

Hoe SEO geoptimaliseerde URL's zorgen voor meer bezoekers en E-commerce succes. Tips van een SEO [...]

Social media beheer, 5 tijdbesparende tips.

Social media beheer, 5 tijdbesparende tips om tijd te besparen. Ontdek waarom een social media [...]

Top 3 beste webshop optimalisatie.

De TOP 3 van beste webshop optimalisatie technieken voor een hogere conversie en een betere [...]

Tips voor een duurzame E-commerce website.

Tips voor een duurzame E-commerce website. Hoe bouw je een duurzame en CO2 neutrale webwinkel. [...]

hulp bij de opbouw van je webshop marketing plan?

Wil je hulp bij het opmaken van jouw webshop marketing plan maar weet je niet hoe er aan te beginnen? Boek een webshop meeting (slechts 45min) en wij luisteren graag naar jouw plannen! Wellicht kunnen we je wel helpen.