Social media beheer, 5 tijdbesparende tips.

Social Media Management time-saving tips

Veel bedrijven hebben geen duidelijke Social Media strategie. De belangrijkste reden is de tijd die het kost om attractieve en interessante posts te maken. Nochtans is een goed Social media beheer in een online marketing strategie cruciaal voor online bedrijven.

Actief en consistent posten op verschillende social media platformen is tijdrovend. Om je inspanningen op social media platformen te laten renderen en succes te boeken hebben we 5 tijdbesparende tips verzameld. 

Onze tips implementeren in je social media strategie kan je productiviteit serieus verhogen en jouw online aanwezigheid een positieve boost geven.

Daarnaast gaan we na hoe het gebruik van LaterApp, een geautomatiseerde tool voor social media-beheer, bijdraagt aan een je e-commerce succes. (*)

First things first : wat is een social media management tool?

Later Social media management content calendar

Plan je post op verschillende platformen met 1 programma

Deze handige social media beheer programma’s zorgen er voor dat je al je accounts kan koppelen aan 1 interface. Via een kalender kan je dan je content plannen via de verschillende kanalen met 1 handeling.

Als gebruiker plaats je dus je content op al je gekoppelde social media kanalen met 1 programma.

Een overzicht van de berichten en reacties zijn eveneens te zien via dit ene dashboard. Handig en vooral tijdbesparend.  

Met ander woorden kan je als marketingverantwoordelijke of zaakvoerder van een koffiebar al je berichten een week, maand of jaar van tevoren plannen op Instagram, Facebook, Pinterest, TikTok en alle andere accounts.

De meeste tools hebben ook handige functies zoals analysetools, hastag suggesties, advies wanneer je beste post momenten zijn of zelfs AI content hulp. Je kan met verschillende teamleden posten en alles opvolgen. 

TIP 1 : gebruik een tool voor je sociale-mediabeheer

Je kan met een gespecialiseerde tool ontzettend veel tijd besparen. Er zijn tools ontwikkeld enkel en alleen voor het posten op verschillende social media kanalen via 1 platform zoals Later, Hootsuite, Buffer of Loomly

Deze tools bieden een gecentraliseerd dashboard waarmee je heel eenvoudig meerdere platformen tegelijk kan beheren. Met de Later bijvoorbeeld, plan je berichten in, werk je naadloos samen met collega’s en houdt je via de analyse tool je progressie bij.

Doordat je met deze alles in één tool niet meer hoeft te switchen tussen de platformen werk je efficiënter, ben je productiever en win je dus heel wat tijd. 

Na heel wat vergelijken kozen wij voor de tool van Later. Je kan starten met een FREE account en de content kalender is super handig. LaterApp heeft heel wat positieve reviews en de grote troef is de uitermate geschiktheid voor kleine en middelgrote ondernemingen.

Zeker voor het automatisch plannen van Instagram post is de LaterApp de geprefereerde keuze.

Later – Tijdbesparende tool voor het beheren van sociale media.

AQT Now bv is partner van Later.

TIP 2 : maak en volg een social media content kalender.

De basis van een goed beheer van jouw social media kanalen is een goede planning. Gebruik hiervoor een content kalender. Hiermee beheer je sociale media-inhoud efficiënt.

Dit betekent concreet dat je een planning maakt wanneer welk type content op elk kanaal gepost moet worden.  Doordat je vooraf plant, bespaar je heel veel tijd en zorg je voor een consistente content creatie van hoge kwaliteit.

Bovendien zorg je op deze manier voor een boodschap die telkens aansluit bij je bedrijfs visie en onderschrijf je hiermee telkens opnieuw de waarden van je merk. 

Consequent posten leidt tot een 50% grotere betrokkenheid en consistente merkpresentatie op alle platforms verhoogt de omzet met wel 23%.

Tweet this

TIP 3 : hergebruik content voor meerdere social media platformen

Canva magic Resize Tool via aqtnow

De magische resize tool van Canva

Een super handige en tijdbesparende tip is het hergebruiken van je beschikbare media.

Hierbij een kort overzicht van de strafste tools die ik de voorbije tijd tegen kwam. PRO TIPS : 

Zelf gebruiken we hiervoor de handige functies van Canva, met de Magic Resize tool verander je in een klik het formaat van je post. Ook met de Later Social Media Management tool kan je heel eenvoudig media verzamelen op basis van Hashtags, stock foto’s of profielen

Maximaliseer de effectiviteit van je bestaande content door deze opnieuw te gebruiken op verschillende social media kanalen. Aan de hand van een eenvoudige aanpassing van het formaat kan je de media opnieuw gebruiken. 

Hergebruik bespaart tijd, zorgt voor een consistente merkaanwezigheid en een uniform merk ontwerp op verschillende platforms.

TIP 4 : Automatiseer en plan je Social Media berichten op voorhand

Maak een gewoonte van content planning. Een geautomatiseerde planning is een tijdbesparende oplossing. Deze functie wordt ook aangeboden door Later.

Door te plannen voorkom je onderbrekingen doordat je bijvoorbeeld niet kan posten uit tijdsgebrek, plus je kan je content creatie en het inplannen uitvoeren op momenten dat je er tijd voor hebt.

Dit zorgt voor een constant publiceren van content zonder regelmatige en handmatige tussenkomst. Daarom zal je regelmatiger betrokkenheid ondervinden bij je publiek en dit helpt het stimuleren van je e-commerce verkopen. 

TIP 5 : Overweeg om je Social Media Management uit te besteden

Voor E-commerce zaakvoerder met weinig tijd en focus op de corebusiness is tijdsgebrek de belangrijkste oorzaak van het uiblijven van consistente social media posts. Voor deze business owners is uitbesteden van het social media management de oplossing.

Doordat je deze taak uitbesteed aan een sociale-mediamanager of social media marketing specialist werk je samen met een professional. Het voordeel hiervan is dat deze social media specialist trending hashtags opvolgt, een content planning opmaakt, reageert op berichten of vermeldingen en analytics in het oog houdt. 

Uitbesteden van het social media beheer maak je tijd vrij voor je corebusiness. Dit zorgt voor een sterke aanwezigheid op de social media platformen waar je klanten aanwezig zijn. Resultaat is TOP OF MIND blijven en herkenbaarheid van je merk. 

hulp bij je social media beheer?

Wil je zelf ook een hulp voor je social media management? Boek een webshop meeting (slechts 45min) en wij luisteren graag naar uw plannen! We helpen je groeien met je webshop.

De positieve impact van een tool zoals LAterapp op je webshop verkoop resultaten

Later - best time to publish

Consistent postschema

De content kalender planning functie in Later zorgt er voor dat je effectief en consistent content creëert.

Hiermee vergroot je de zichtbaarheid van je merk, de betrokkenheid van je volgers en dit stimuleert de conversie en verkoop in je Woocommerce webshop

Later - analytics

Verbeterde targeting

De analytics van later geven je een goed inzicht in demografische gegevens, de betrokkenheid van je volgers, het aantal volgers en de groei en evolutie van je merk op social media.

Hiermee kan je gerichte content creëren om bezoekers aan te trekken en de conversie te verhogen in je webshop. 

Later - content creatie

Eenvoudige content creatie

Met de handige tools van Later is het eenvoudig om media te verzamelen en content te creëren en te hergebruiken voor de verschillende social media platformen.

Je bespaart tijd en maakt een mooi samenhangende social media verhaal voor je E-commerce. 

Later social media management for teams

Verbeterde teamsamenwerking

Handig voor de productiviteit van je social media campagnes is de functie in  Later om als team samen te werken. Daarom vergemakkelijkt een effectieve communicatie tussen teamleden.

Dit zorgt voor minder fouten, een verhoogde productiviteit en positieve impact op je webshop verkoop

Later linkinBIO

Linkin.BIO zet bezoekers om in klanten

Met Later maak je een volledig aanpasbare Linkin.BIO pagina op je Instagram. Deze webpagina kan je optimaliseren voor het verhogen van de conversie.

Hiermee stuur je verkeer van Instagram en TikTok naar je webshop en zet je bezoekers van je social media om in klanten.

Tijdbesparing met Social Media beheer en extra winst met je webshop

Het is duidelijk dat om tijd te besparen je best gebruik maakt van een social media beheer tool. Hiermee kan je onze 5 tips toepassen. Dit zorgt voor een betere online aanwezigheid en meer webshop verkoop

Kijken we naar de functionaliteiten van de Later App stellen we heel wat voordelen vast. Met functies voor content planning, analyse, hergebruik van content, samenwerking tussen teams en gedetailleerde rapportage, maximaliseer je de efficiëntie. De functies zorgen ook voor een betere conversie en dus bezoekers die kopen.

Conclusie is dat investeren in het optimaliseren van je social media beheer en ervaar de positieve impact die het heeft op de groei van je E-commerce bedrijf.

(* Sponsored blog by Later )

Share if you like!

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *