Top 3 beste webshop optimalisatie.

TOP 3 Beste webshop optimization

Top 3 optimalisatie technieken voor webshops.

Top 3 beste webshop optimalisatie voor een hogere conversie en een betere ranking in de zoekresultaten. 2 belangrijke parameters die de omzet van jouw webwinkel aanzienlijk laten stijgen.

Een hoger conversie kan er voor zorgen dat je met een zelfde aantal bezoekers meer bestellingen bekomt. De hogere ranking in de zoekresultaten zorgt dan weer voor meer bezoekers en dus kandidaat kopers op je website. 

Het belang van de juiste focus bij webshop optimalisatie

Als je een webwinkel runt in een concurrentiële branche is het kennen van de beste webshop optimalisatietechnieken een heel groot voordeel. Immers is focussen op de acties die de conversie van jouw online winkel verhogen en de ranking verbeteren primordiaal.

Door focus op de beste technieken voor webshop verbetering zet je jouw financiële middelen effectief in. Daarmee verwerf je ook een voorsprong  ten opzicht van jouw concurrenten.

Het toepassen van deze optimalisatie strategieën resulteert in het genereren van meer omzet.

Op basis van gekende data en statistieken hebben we in deze blog de 3 best practices voor je E-commerce verbetering samengevat.  We geven je praktische tips over hoe je deze effectief kunt implementeren.

Je kan door ons een prestatie analyse laten uitvoeren op jouw webshop. Hiermee geven wij je webshop advies op maat die je kan helpen sneller te weten te komen waar je SEO optimalisaties kan aanbrengen. 

1. Optimaliseer je product beschrijvingen en metadata.

Meta data voorbeeld VK

Optimaliseer je meta data, titel en omschrijving

Om je positie in de zoekresultaten te verbeteren, is het cruciaal om je meta data en product omschrijving  te optimaliseren. Dit behoort tot de top 3 van beste webshop optimalisatie technieken.

Product omschrijving

  • zorg voor een begrijpbare en originele tekst
  • deel je product beschrijving op in overzichtelijke titels en subtitels
  • voeg een interne en externe link toe in de tekst
  • integreer synoniemen van jouw product en keyword toe in de tekst
  • het minimum aantal woorden is 300
  • geef de foto van het product de naam van de titel of het keyword
  • alle bijkomende info als SKU of SN dragen bij tot een goede rankende product omschrijving

Optimaliseer de product link structuur

Eigenlijk kunnen we het belang van een goede LINKBUILDING voor je webshop of producten niet genoeg benadrukken als 1 van de beste webshop optimalisaties.

Linkbuilding bestaat uit 2 groepen van website link types ; interne linking & externe linking, namelijk de backlinks. Zowel bij de interne als de externe linking heb je inkomende en uitgaande links. 

TIP : 25 backlinks naar jouw webshop in geen tijd verzameld. 

Bij het maken van links in je webshop is het belangrijk om SEO geoptimaliseerde URL structuur te gebruiken. Dit is een detail maar toch belangrijk. Hou hierbij volgende focus :

Upsell crosssel
  • link naar een aantal gerelateerde producten
  • maak gebruik van upselling en cross selling in de Woocommerce interface
  • linken naar een gerelateerd blog onderwerp
  • vanop andere product pagina’s, blogs of website pagina’s link je naar dit nieuw product
  • een link naar een externe website

PRO TIP : Externe links zijn soms niet zo eenvoudig, je wil je klanten niet naar de concurrentie sturen natuurlijk. Daarom hierbij een TIP is een link naar een info pagina over het materiaal, het type productie of Wikipedia. Met ander woorden, leg dus een linkje naar een website die meer uitleg geeft over het type eigenschappen van jouw product. 

Door gerelateerde zoekwoorden en synoniemen op te nemen in je product beschrijving verhoog je de kans op een betere ranking in de zoekresultaten van Google of Bing. Denk daarbij aan de verschillende zoektermen die je klanten gebruiken om jouw specifiek product te vingen en neem deze op in de productomschrijving. 

Product Meta – data optimaliseren

Voeg in een Woocommerce Webshop eenvoudig de Meta title (titel van het product) en de Meta description (korte omschrijving) toe. Probeer ook in deze data het zoekwoord en synoniemen op te nemen.

Onderzoek van Backlinko tonen aan dat geoptimaliseerde product omschrijvingen en meta-data leiden tot meer bezoekers en hogere conversie. Pagina’s met meta-description krijgen 5,8% meer kliks. Positieve titels zorgen voor een 4,1% hogere CTR (Click Trough Rate)

Tweet this

SOURCE : Backlinko – Meta Descriptions en Backlinko – Google CTR Stats

Implementatie tips voor product beschrijvingen en meta data

  • Voer een keyword analyse uit. Ontdek zo de populaire zoektermen en de synoniemen. Voeg ze toe in de product omschrijving, titels en meta-tags.
  • Schrijf ; eenvoudig te begrijpen unieke product informatie. Maak dit “uniek” (niet copie/paste van de leverancier website). Integreer de zoekwoorden in deze product uitleg.
  • Vul altijd een aantrekkelijke meta titel en meta omschrijving. Dit kan heel eenvoudig in een Woocommerce Webshop

TIP : Zorg steeds voor van elkaar verschillende zoekwoorden en meta-tags. Gebruik dus nooit 2x dezelfde zoekwoorden voor verschillende product pagina’s. 

2. Verbeter de gebruikerservaring en websiteprestaties.

De gebruiks-ervaring (UX – User Experience) en de webshop prestatie spelen een belangrijke rol in zowel de conversie als de ranking. Webshops die eenvoudig en gemakkelijk zijn in gebruik zorgen er voor dat klanten op je website blijven en bestellen.

Een betere gebruikerservaring bekom je door ; webshop met hoge pagina laadsnelheid, logische navigatie en opbouw en een snelle checkout

Een super snelle hosting is cruciaal voor een hoge pagina laadsnelheid

De gebruikerservaring en webshop snelheid verbeteren behoren tot de beste webshop optimalisatie technieken. Een Webhosting
die bijvoorbeeld een BOOST functie heeft is daarbij heel handig. Voor onze site gebruiken wij deze functie van onze Webhosting bij Combell
. (* We hebben een parnership met Combell en verdienen een klein bedrag als u via ons bij hen iets besteld.)

Dit resulteert in tevreden klanten, een lagere bouncerate en langere sessies (de tijd dat bezoekers op de site blijven). Daarom is ook de kans op conversie hoger.

Uit verschillende onderzoeken van Cloudflare blijkt dat een stijging van de laadsnelheid met 1 seconde, de conversie tot wel 7% stijgt. 

Tweet this

SOURCE : Cloudflare – Website performance, conversion rate.

Verder blijkt uit onderzoek die Akamai uitvoerde dat klanten die ontevreden zijn over de prestaties van een website minder geneigd zijn om een aankoop te doen.

LEESTIP : Webshop met hogere pagina laadsnelheid.

Implementatie tips voor een betere UX - User experience

  • Maak je webshop sneller door ; het comprimeren van afbeeldingen, een caching programme te gebruiken, scripts te minimaliseren en een snelle Webhosting bij Combell aan te schaffen. (snellere webshop – ontdek  Webshop Snelheid Boost service)
  • Zorg dat je webshop gebruiksvriendelijk is voor mobiele apparaten zoals smartphone en tablet. Meer dan de helft van de bestellingen worden tegenwoordig gemaakt op een GSM.
  • Maak een ONE-PAGE-CHECKOUT, snel, veilig en met voldoende courante betaalmethodes. Dit zorgt voor een hogere conversie en minder achtergelaten winkelwagentjes.

LEESTIP : 80% hoger webshop aankoopbedrag per bestelling.

3. Gebruik klantbeoordelingen en getuigenissen als webshop optimalisatie techniek.

Google mijn bedrijf reviews voorbeeld

Google reviews is 1 van de beste webshop optimalisatie technieken

Klanten reviews, beoordelingen en getuigenissen hebben een ontzetten grote positieve invloed op de conversie. Je bouwt vertrouwen op en geloofwaardigheid bij bezoekers die een aankoop overwegen in je webshop.

Volgens een onderzoek van Spiegel Research Center verhoogt het weergeven van klantbeoordelingen de conversie tot maar liefst 270%.

Tweet this

BRON : Northwerstern – How reviews influence sales

Naast de invloed op het conversie percentage zorgen reviews ook voor een hogere ranking en betere zichtbaarheid in de zoekresultaten omdat ;

  • het is inhoud die gecreëerd werd door bezoekers op jouw website, dit is unieke tekst en dus goed voor je SEO
  • product reviews en het aantal sterren op de productpagina in een Woocommerce webshop worden getoond in de zoekresultaten, dit zorgt voor een betere zichtbaarheid

Volgens de recente cijfers van Brightlocal 46% van de consumenten vindt online beoordelingen van bedrijven even betrouwbaar als persoonlijke aanbevelingen van vrienden of familie

Tweet this

BRON : BrightLocal – Local consumer review survey 2023

Implementatie tips voor klanten reviews

  • Moedig klanten aan om beoordelingen achter te laten door follow-up e-mails te sturen na hun aankoop.
  • Maak het klanten gemakkelijk om beoordelingen achter te laten op je webwinkel.
  • Geef klantbeoordelingen prominent weer op je productpagina’s en overweeg om ze op je homepage te zetten.

Samengevat de info over de 3 beste webshop optimalisatie.

Het integreren van deze 3 beste webshop optimalisatie technieken zal een serieuze positieve impact hebben op de omzet van je E-commerce business. Daarom start je best met deze optimalisaties voor een webwinkel met meer verkoop

Samengevat kan je met ;  betere product beschrijvingen, geoptimaliseerde meta-data, een gebruiksvriendelijkere online web winkel en product reviews het conversiepercentage en de ranking in de zoekresultaten behoorlijk verbeteren

Hulp voor je webshop optimalisatie?

Wil je zelf ook jouw webshop optimaliseren maar weet je niet hoe er aan te beginnen? Boek een webshop meeting (slechts 45min) en wij luisteren graag naar uw plannen! Wij helpen je graag verder.

Share if you like!

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *