Hoe maak je nu een duurzame E-commerce website? Meer en meer klanten liggen wakker van onze planeet en kopen milieu bewuster. Inzetten op een duurzame webwinkel is dus betrouwbare investering voor de toekomst en zorgt bovendien voor meer verkoop.
In de wereld van vandaag is duurzaamheid een belangrijke onderdeel geworden van ons leven. Dit betekent dat we meer en meer bij de keuzes die we maken denken aan de impact op onze planeet en de natuur. Daarom is het aspect duurzaamheid ook fundamenteel in online business en de manier waarop we zaken doen.
Als eigenaar van een e-commercesite is het niet alleen goed voor het milieu om je zaak duurzame te runnen. Aandacht voor het milieu en zorgt ook voor een positief imago en een teken van maatschappelijk verantwoord leiderschap. Daarom trek je webwinkel ook milieu bewuste klanten aan.
In deze blogpost gaan ik in op essentiële tips om jouw e-commerce website duurzamer te maken. Dit start met het kiezen voor duurzame producten, een milieu bewuste hosting partner maar bijvoorbeeld ook het aanbieden van een milieu compensatie voor de aankoop van de klant.
omarm duurzame producten in jouw webshop assortiment
Een van de meest eenvoudige en efficiëntste manieren om een duurzame e-commerce website te creëren is door milieuvriendelijke producten aan te bieden.
Dit is natuurlijk niet altijd evident. Soms zijn er weinig ecologisch verantwoorde alternatieven. Dit neemt niet weg om toch op zoek te gaan naar creatieve oplossingen voor het aanbieden van duurzame producten.
Betrouwbare duurzaamheid labels.
Duurzame producten zijn producten die een minimale impact hebben op het milieu en de maatschappij. Dit vanaf het ogenblik dat duurzame producten geproduceerd worden, tijdens hun levenscyclus tot aan de vernietiging of recyclage er van.
Overweeg om producten te verkopen die
- gemaakt zijn van gerecycleerde materialen
- organische ingrediënten bevatten
- hernieuwbare bronnen
- geproduceerd worden met minimale milieu impact
Duurzame producten zijn herkenbaar aan het ECOLABEL die ze dragen. Hiervan zijn het Ecolabel, FSC label en Fairtrade maar enkele voorbeelden. Door duurzame producten te promoten, breng je jouw merk op 1 lijn met de groeiende vraag van consumenten naar milieubewuste alternatieven.
Kies voor een duurzame hostingpartner
Duurzame E-commerce webwinkel hosting
Bij het bouwen van een e-commerce website is het kiezen van de juiste hostingpartner cruciaal. Hierbij is de keuze voor een duurzame hosting partner als Combell een strategisch goede keuze.
Echter primordiaal is de snelheid en performantie van jouw webwinkel en de hosting.
LEESTIP : Hogere pagina laad snelheid
De keuze voor een duurzame webshop hosting partner leek ons, gezien de huidige klimaatopwarming, een evidente keuze. Daarom zijn we ook “Green Hosted” met de ondersteuning van Combell Webhosting [*]. Dit is een label uitgereikt door The Green Web Foundation.
Ga na op de site van jouw hostingprovider of die duurzaamheid hoog in het vaandel heeft staan en die werkt op hernieuwbare energiebronnen. Je kan dit checken op de website van de The Green Web Foundation.
Ook Webhosting bedrijven zijn zich steeds meer bewust van het belang van duurzaamheid. Daarom bieden ze steeds vaker groene hostingopties. Dit zijn hostings waarbij de servers gebruikmaken van zonne- of windenergie.
Doordat je kiest voor een duurzame Webhosting verkleint de ecologische voetafdruk die gepaard gaat met het energieverbruik van je website. Als bedrijf draag je bij aan de algehele vermindering van de uitstoot van broeikasgassen die gepaard gaat met niet duurzaam opgewekt energoe. Op deze manier draagt dit bij tot de duurzame E-commerce website.
[*] We onderhouden een partnership met Combell. Hierdoor verdienen we een klein bedrag als je via ons klant wordt bij Combell.
.
Energie-efficiënte maatregelen implementeren:
Energieverbruik is een belangrijk aspect van het runnen van een e-commerce website, vooral via het verbruik van de servers waar de site gehost wordt. Dit kan je aanpakken zoals hierboven besproken.
Van de kant van het E-commerce bedrijf kan je ook energie reducerende maatregelen nemen. Je verlaagt hiermee de kosten plus de impact op het milieu.
- optimaliseer de prestaties van uw website
- verklein de bestandgrootte van de afbeeldingen
- comprimeer de gebruikte code op de webshop
- verlaag het aantal HTTP-verzoeken
- pas caching toe op de webwinkel pagina’s
Ook bij het inpakken, stockeren en alle andere handelingen in jouw bedrijf kan je energie besparende maatregelen toepassen.
Wij kunnen ondersteunen in de exacte analyse en toepassing hiervan onder de vorm van Webshop advies op maat.
Integreer duurzame verpakking en verzending in jouw webshop.
In een E-commerce webshop zijn 2 onderdelen van het bedrijfsmodel die een behoorlijke impact hebben op het milieu. Als eerste zijn er de verpakkingen het tweede milieu belastende onderdeel van de online verkoop zijn de verzendingen.
Duurzame verpakking voor webshop verzendingen
Rajapack formuleerde 5 basisprincipes die u in de visual hiernaast kan zien.
- de verpakking verminderen : beperk het gewicht en het volume van jouw pakket tot het minimum
- hergebruik : kies een verpakking die je makkelijk meerdere keren kan gebruiken
- vervangen : verpakkingen met een grote milieu-impact of niet-recycleerbare verpakkingen vervangen door duurzame alternatieven
- hernieuwen : kies voor een verpakking op basis van biomassa
- recycleren : bouw het recyclageproces verder uit en ondersteun het model van de circulaire economie
Een mooi voorbeeld van een bedrijf die ernstige inspanningen levert om de milieu impact te verminderen is Rajapack. Bij menig online shops wel gekend als toeleverancier van verpakkings-materiaal en toebehoren voor het inpakken van de bestellingen.
Verminder het afval en de voetafdruk van je webshop door duurzame verpakkingsmaterialen te gebruiken. Dit zijn bijvoorbeeld verpakkingen die biologisch afbreekbare zijn of gemaakt van gerecyclede materialen.
Moedig klanten aan om duurzaam te shoppen
Moedig klanten aan om te kiezen voor meer in 1 bestelling in plaats van minder in verschillende bestellingen. Dit kan bijvoorbeeld met een kwantum korting. Hiermee boek je 3 maal winst, namelijk :
- het bedrag per bestelling stijgt
- LEESTIP : 80% hoger bedrag per bestelling.
- je kosten dalen per bestelling
- minder zendingen per € omzet = minder arbeidskosten
- het betekent ook minder kosten voor de verzending zelf
- lagere kost aan verpakkingsmateriaal
- de milieu impact van jouw webshop verkopen zakt
- minder verpakkingsmateriaal
- minder CO2 uitstoot door minder verzendingen
Communiceer duidelijk naar jouw klanten dat je bewust bent als bedrijf van de milieu impact en dat je dan ook inspanningen levert om jouw webshop duurzamer te maken. Op deze manier betrek je de klanten en creëer je betrokkenheid wat de sympathie voor je merk zal verstevigen.
kies voor een parcel partner die kiest voor duurzaamheid
Kies voor een Parcel partner die inzet op duurzaamheid. Voorlopers hierin zijn DPD en UPS. Deze 2 pakjes diensten hebben duidelijk de keuze gemaakt en werkten een strategisch plan uit voor een duurzame dienstverlening in de toekomst.
De verzend bedrijven zetten hierbij in op elektrische voertuigen en CO2 neutrale bedrijfsvoering. Ze pakken dan ook uit met deze projecten aan de hand van een duidelijke communicatie, blogs en video’s.
Maak hiervan gebruik en voeg dit toe in de communicatie naar jouw klanten. Dit versterkt jouw merk en maakt hen duidelijk dat je resoluut kiest voor een duurzame bedrijfsvoering voor je E-commerce webwinkel.
Klantbewustzijn vergroten:
Duurzame E-commerce klanten statistieken
Het toenemend bewustzijn van klanten over duurzaamheids aangelegenheden biedt een belangrijke kans voor e-commercebedrijven. Vraag aan consumenten of ze bezorgt zijn om het milieu en ze zullen bevestigen.
Studies hebben aangetoond dat consumenten steeds vaker aankoopbeslissingen nemen op basis van de mate waarmee een bedrijf begaan is met duurzaamheid van onze planeet.
Tweet this [*] Global Web Index : Connecting the dots – Sustainable prioirities.28% van de consumenten maakt zich het meest zorgen over de klimaat veranderen, 50% van de klanten zou een bedrijf die milieu onvriendelijke handelt boycotten. [*]
Deze klanten statistieken negeren levert je een gemiste kans en verloren verkoop op. Bovendien kan het niet duidelijk communiceren over duurzaamheid en de inspanningen die je als merk levert jou met een negatief merkimago opzadelen.
Zet de duurzaamheid focus van je bedrijf en de keuze voor duurzame porducten en leveranciers in de kijker. Dit kan door de labels te laten zien of een label in de header of footer van je online winkel te plaatsen. Op deze manier behoudt je en trek je milieu bewuste klanten aan.
samengevat de strategie voor een duurzame E-commerce webwinkel.
Het maken van een duurzame e-commerce website is niet alleen een verantwoorde keuze voor duurzaam beleid, maar ook een manier om relevant te blijven met je webwinkel in een snel veranderende online branche.
Door duurzame producten aan te bieden, een milieuvriendelijke hostingpartner te kiezen, energiezuinige maatregelen toe te passen, te kiezen voor duurzame verpakking en verzending en het bewustzijn van klanten te vergroten, stem je jouw e-commercebedrijf af op de groeiende vraag naar milieubewuste aanbieders.
Bijkomend is het toepassen van een duurzame bedrijfs-filosofie niet alleen goed voor de planeet. Dit versterkt ook je merk en vergroot de loyaliteit van uw klanten in een nieuwe tijdperk van bewust consumeren.