Haal alles uit je webshop : methodes om het aankoopbedrag in je webshop met 80% te verhogen
Ontdek hoe je een 80% hoger aankoopbedrag per bestelling in jouw webshop kan krijgen. Hier lees je hoe je dit bekomt met onze tips en trucs.
Heb je een webshop en wil je dat je klanten meer kopen, je wil het gemiddelde aankoopbedrag verhogen? Je hebt het gevoel dat je niet het volledige potentieel van je Eshop benut? Als dat zo is, ben je niet de enige.
Veel e-commerce bedrijven staan voor dezelfde uitdagingen en zoeken manieren om het volledige potentieel van de webshop te benutten.
Er zijn heel wat bewezen efficiënte manieren om het aankoopbedrag in je online shop te verhogen tot wel 80%. Aan de hand van enkele doortastende en gerichte aanpassingen en methodes maak je van je webshop een echte cash machine met een grotere omzet en trouwe klanten.
In onze blog vatten wij voor jou de meest effectieve methodes die succesvolle e-commercebedrijven gebruiken om de verkoop te stimuleren en een hoger aankoopbedrag per bestelling na te streven. Onze methodes zijn toepasbaar voor zowel start-ups als voor gevestigde bedrijven die hun business naar een hoger niveau willen tillen.
Begrijp het potentieel van jouw webshop
Voordat je het potentieel van je webshop kunt benutten, moet je precies achterhalen en verstaan wat dat potentieel is. Wat kan je webshop en jouw bedrijf precies aan? Wat zijn de sterke punten, wat de zwakke punten en waar kan je verbeteren of innoveren?
Dit betekent het analyseren van de huidige prestaties van uw webshop, het identificeren van verbeterpunten en het opstellen van een marketing plan voor de toekomst.
Een eenvoudige manier om een webshop marketing plan op te maken en de webshop prestatie te meten is door te kijken naar de key performance indicators (KPI’s) van je webshop.
Een overzicht van de webshop KPI’s
- conversie ratio – #bestellingen per #bezoekers
- het gemiddelde bestelbedrag
- de marge gemiddeld per order
- bestellingen van nieuwe klanten VS de bestellingen van terugkerende klanten
- Customer Lifetime Value – CLV
- klant acquisitie kost
Door deze analyse krijg je zicht op de zwakke plekken en dus de mogelijkheden om de webshop te verbeteren.
Wie is je webshop doelgroep
Een andere belangrijke factor om te overwegen is de doelgroep van je webshop. Wie zijn je klanten en wat willen ze precies kopen? Tracht te achterhalen welke probleem met jouw producten oplost voor je klant.
Hoe beter je jouw doelgroep begrijpt, hoe beter je producten afgestemd is op hun behoeften. Op deze manier kan je de klantentevredenheid en hun loyaliteit verhogen. Dit kan er dan weer voor zorgen dat je klanten meer besteden in je webshop.
Analyseer jouw webshop’s huidige prestatie
Als je weet welk potentieel je webshop heeft komt het er nu op aan om de huidige resultaten te gaan analyseren. Dit kan aan de hand van een aantal factoren namelijk ; verkoopgegevens – klant feedback (reviews?) – website analyse van je webshop.
2 belangrijke aandachtspunten voor een webshop resultaat analyse
De gebruiksvriendelijkheid van je webshop
-
- navigatie – is deze eenvoudig en overzichtelijk
- mobiel vriendelijk – werkt je webshop op een mobieltje
- visueel aantrekkelijk
- informatie – is er voldoende info over de diensten en producten
Productaanbod in je webshop
-
- vraag en aanbod – is er vraag naar je producten
- prijs – ben je niet te duur
- kwaliteit – voldoet het product aan de verwachting van de klant
Door de User Experience – UX van je webshop te optimaliseren, kun je deze aantrekkelijker en gebruiksvriendelijker maken. Dit leidt tot hogere aankoopbedragen.
Door je productaanbod te analyseren en waar nodig bij te sturen, kun je ervoor zorgen dat je webshop producten aanbiedt die klanten willen. Dit zorgt er voor dat de klanten willen betalen voor je producten en resulteert uiteindelijk in een hoger aankoopbedrag per bestelling.
Maak gebruik van up-selling en cross-selling technieken
Een van de meest effectieve manieren om het gemiddelde bedrag per verkoop te verhogen, is door gebruik te maken van up-selling en cross-selling technieken.
UP-selling VS CROSS-selling
Upselling houdt in dat klanten worden aangemoedigd om een duurdere versie te kopen van een product waarin ze al geïnteresseerd zijn. Concreet is dit bijvoorbeeld een duurdere versie (Tesla model S VS Tesla model 3).
Terwijl cross-selling betrekking heeft op het voorstellen van gerelateerde producten die hun aankoop aanvullen. In het hamburger voorbeeld van HubSpot – (Cross selling en UP selling guide) zijn de frieten of de milkshake een EXTRA product verkocht BIJ de hamburger.
Standaard zit in Woocommerce webshops die wij bouwen een crossel en upsel mogelijkheid. De UPsel – producten staan op de productpagina. De crosssel – producten worden getoond net voor het afrekenen.
Via een gerichte e-mailcampagnes kan je persoonlijke aanbevelingen sturen naar klanten die reeds iets kochten in de shop, dus op basis van hun aankoopgeschiedenis.
Maak van het afrekenproces super eenvoudig
Maak betalen in je webshop super eenvoudig
Zorg er voor dat het afrekenen vlot werkt. Typische good practice (minimaal aantal tussenstappen) is de one page checkout. In de webshops die we bouwen zit dit standaard ingesteld.
E-commercebedrijven die dit goed doen voorkomen dat klanten vroegtijdig afhaken of het winkelwagentje achterlaten omdat de betaling niet lukt. Stroomlijn dus het bestel en betaal proces.
Zorg dat op de checkout pagina zo weinig mogelijk informatie staat die de klant kan afleiden of kan wegklikken. Vanzelfsprekend moet het afrekenen ook op mobiele toestellen vlot en eenvoudig zijn. Maak de instructies gemakkelijk en eenvoudig.
Uit het E-commerce rapport van Mollie blijkt :
In totaal geeft 78% van de consumenten aan dat ze een snelle en efficiënte betaalmethode belangrijk vinden als ze online winkelen.
Het aanbieden van kortingen en acties om hoger aankoopbedrag per bestelling te bekomen
Kortingen en promoties zijn een krachtig hulpmiddel om het aankoopbedrag in de webshop te verhogen. Door kortingen op bepaalde producten aan te bieden of vermindering bij hogere aantallen, stimuleer je klanten om meer te kopen.
Ook gratis verzending vanaf een bepaald bedrag of een cadeau bij een specifieke aankoop helpen om de klant meer te laten kopen en resulteert in een hoger aankoopbedrag per bestelling.
Onze 2 favoriete effectieve methodes zijn hierbij BUNDEL verkoop en QUANTUM korting.
Aankoopbedrag verhogende methode 1 : bundel verkoop
Bundel verkoop is korting geven bij een aankoop van samen passende producten.
Een voorbeeld hierbij is een “hoesje” bij een “smartphone”. Op deze bundel – “vaak samen gekocht” kun je bijvoorbeeld 5% korting geven als ze samen worden gekocht.
Aankoopbedrag verhogende methode 2 : kwantum korting
Hierbij geef je de klant korting als hij/zij meerdere aantallen van een product aankoopt.
Bijvoorbeeld 10% korting bij aankoop van een volle verpakking (6 stuks) in plaats van 1 stuk.
Hiermee kun je ook een antwoord bieden op de vraag of je moet verkopen aan doorverkopers? Indien je webshop B2C verkoopt kan je met een kwantum korting ook je diensten aanbieden aan de grotere afnemers en op deze manier B2B verkopen genereren.
Met een kwantum korting kan je ook diensten aanbieden aan de grotere afnemers en zo B2B verkopen genereren.
Tactieken voor het herstellen van verlaten winkelwagens implementeren
Een achtergelaten winkelkar is een veel voorkomend probleem bij e-commerce bedrijven. Dit is wanneer de klant in jouw webshop producten in de winkelmand stopt, start met afrekenen maar dan vroegtijdig de bestelling staakt. Het terughalen van deze klanten zal op termijn het bedrag per bestelling verhogen.
Toegegeven, het alsnog verkopen van de achtergelaten winkelkar zal meer invloed hebben op de conversie (het aantal bestellingen per bezoekers) dan op het verhogen van het aankoopbedrag per bestelling in je webshop.
Het sluit wel aan bij de methodes om het bedrag per bestelling te verhogen. Wanneer klanten kopen, komen ze bij een goede ervaring terug, en kopen ze opnieuw.
Naarmate het vertrouwen groeit, versterkt de relatie tussen de klant en jouw bedrijf en “durft” de klant voor een groter bedrag kopen.
Met andere woorden, door tactieken voor het terughalen van achtergelaten winkelwagens te implementeren in jouw online shop, moedig je deze klanten aan om hun aankoop te voltooien en op termijn zullen ze vlotter het totale aankoopbedrag verhogen bij een volgende aankoop.
De methode die hierbij goed werkt voor Woocommerce webshops zijn de Abandoned emails van de de Mailpoet plugin.
Gebruikmaken van e-mailmarketing om herhaalaankopen aan te moedigen
E-mailmarketing is een krachtige tool om herhaalaankopen te stimuleren en het bedrag per aankoop te verhogen. Door het sturen van product – specifieke follow-up mails te sturen kan je klanten stimuleren om herhaal aankopen te doen of aanvullende aankopen te doen.
Ook deze methode zal het meest effect hebben op de conversie en als neveneffect ook het bedrag per bestelling op termijn verhogen.
Hiervoor werken wij ook met onze favoriete Woocommerce plugin : Mailpoet – product specific follow-up mail.
Het meten en analyseren van de prestaties van uw webshop
Analyseren is de sleutel tot succes
Tot slot, geven we mee dat het nodig is om de prestaties van je webshop op te volgen om hem te kunnen verbeteren. Dit kan op 2 eenvoudige en overzichtelijke manieren :
Google analytics, hiervoor is er een eenvoudig in te stellen plugin voor je woocommerce shop.
De andere methode is via de ingebouwde analyse van Woocommerce. Hiermee kan je al de webshop verkopen analyseren per periode, per product en per categorie. Op deze manier kan je de evolutie zien en aanpassingen aanbrengen om het bedrag per bestelling te verhogen in je shop.
Door een goede analyse van je webshop resultaten kan je trends en patronen detecteren en je beslissingen baseren op cijfers en niet op basis van je intuïtie.
Conclusie en de volgende stappen
Het potentieel van uw webshop volledig exploiteren met een hoger aankoopbedrag per bestelling vraagt om een strategische, data-gedreven aanpak. Start met de mogelijkheden en het potentieel van je webshop volledig te begrijpen.
Doe een webshop prestaties te analyse en implementeer bewezen methoden zoals upselling, cross-selling, bundel verkoop, kwantum kortingen en verlaten winkelwagenherstel. Verhoog zo de aankoopbedragen in jouw webwinkel met wel 80%.
Aan de hand van continu meten en analyseren zorg je er voor dat de waarde van jouw klanten voortdurend blijft stijgen en de omzet van je bedrijf blijft toenemen.
Door een goede analyse van je webshop resultaten kan je trends en patronen detecteren en je beslissingen baseren op cijfers en niet op basis van je intuïtie.