Handige Google tools voor webshop analyse en optimalisatie.

Google tools voor webshop 02

In de uiterst concurrentiële e-commerce  branche zijn goede tools om je webshop te analyseren en optimaliseren essentieel voor meer bezoekers en meer webshop verkoop.

Google biedt een reeks krachtige gratis tools die waardevolle inzichten kunnen verschaffen en je kunnen helpen je webshop effectief te optimaliseren.

Google is en blijft nog steeds DE zoekmachine waar je als webwinkel best voor optimaliseert. Logisch lijkt ons dat je dan ook hun tools gebruikt voor het verbeteren van je webwinkel voor meer verkoop.

Deze blog geven we wat meer uitleg over vier belangrijke Google tools: Google Analytics, Google Trends, Google PageSpeed Insights en Google Search Console.

We bespreken hoe deze tools je kunnen helpen bij het analyseren en optimaliseren van je webshop en hoe het gebruik van hun functies uiteindelijk resulteert in meer verkoop voor je webshop.

Google analytics, een webwinkel tool voor de analyse van je webshop prestatie

Google analytics logo LS

Google analytics – webshop parameters meten = weten

De eerste en volgens ons de belangrijkste is Google Analytics. Google analytics is een zeer uitgebreide tool voor webanalyse die waardevolle data levert over de prestaties van je webshop.

Wil je de webshop analyse laten uitvoeren i.p.v. er zelf mee aan de slag te gaan? Bekijk dan eens onze onze Prestatie Anlyse Standaard. het kan al voor 250€ 

De Google Analytics tool biedt de standaard inzichten zoals ; 

  • het aantal bezoekers
  • waar je webshop bezoekers vandaan komen
  • hoeveel bezoekers klant worden (conversie)
  • hoe lang ze op je web shop blijven, enzoverder… 

Door Google Analytics te gebruiken, kun je begrijpen welke producten of pagina’s veel worden bezocht, de demografie van klanten herkennen, verkoop-trechters volgen en nazien hoe goed je marketingcampagnes werkt.

Dit laat je toe om op basis van data, doelgerichte beslissingen te nemen. Het helpt je jouw productaanbod te optimaliseren, de ervaring voor de bezoekers te verbeteren en uiteindelijk je verkoop in je online winkel te verhogen

De integratie van deze tool kan via de Google Site Kit voor Woocommerce. Zoek je hulp om dit op te zetten, dan zijn we als Woocommcerce consultant de geknipte partner om dit in orde te maken voor u.

Alle informatie over Webshop analyse met Google Analytics kan u vinden op de website van Google Analytics.

Google trends de eshop tool voor het uitzoeken van populaire zoektermen

Google trends logo LS

Google Trends is een gratis zoekwoord tool

Met Google Trends zie je de populariteit van specifieke zoekwoorden en onderwerpen in de loop van de tijd. Deze Google tool helpt je dus om de juiste zoekwoorden voor je webshop, producten en context te zoeken. Google trends is dus een gratis zoekwoordanalyse tool voor je webshop 

Specifiek voor E-commerce helpt het consumentenvoorkeuren te begrijpen. Je kan trending (populaire) producten identificeren en ontdekken welke kansen er zijn om succesvol nieuwe producten te introduceren. 

Door zoektrends te analyseren die te maken hebben met de niche of branche van je webwinkel, kun je je product assortiment afstemmen op de huidige vraag/trend, je contentstrategie optimaliseren en je webshop marketing campagnes hierop afstemmen.

Dit zorgt er voor dat je voor blijft op je concurrent, doordat je inspeelt op op opkomende trends. Daardoor heb je een concurrentieel voordeel en slaag je er in je omzet te vergroten.

Google PageSpeed Insights test de laadsnelheid van je webshop pagina’s

Google PageSpeed Insights Logo LS

Weet exact hoe snel je webshop werkt met Google Pagespeed Insights.

De laadsnelheid van pagina’s is een primordiaal verbeter punt en cruciaal voor de gebruikerservaring en kan de prestaties van je webshop aanzienlijk beïnvloeden.

Google PageSpeed Insights analyseert de snelheid en prestaties van de pagina’s van je webshop op zowel desktop– als mobiele apparaten.

De Google website snelheid wordt uitgedrukt in %(*). Dit betekent concreet, hoe hoger het percentage hoe sneller, hoe lager het pagespeed percentage hoe trager je webshop is. (* Percentage calculator)

Gezien dat de snelheid van je webshop een ranking factor is voor de zoekpositie in Google, geef je dit onderdeel best wat aandacht. Hoe kan dit beter met een snelheidsmeter van Google zelf?

Google PageSpeed tool toont niet enkel de snelheid van je webshop maar somt ook handige aanbevelingen op om de snelheid te verbeteren. Courante oplossingen zijn ondertussen wel gekend :

    • comprimeren van afbeeldingen (met Imagify plugin)
    • het gebruik van browser caching (met Litespeed cashing)
    • het minimaliseren van de reactietijd van de server ( Hosting en Webhosting bij Combell * )
       

Voor al deze taken zijn handige Woocommerce Plugins beschikbaar. Wij kunnen je hierbij helpen. 

Het resultaat van sneller ladende webshop is een gebruiksvriendelijker eshop, hierdoor zijn klanten over het algemeen tevredener, verlaag je het bounce percentage en dit zorgt uiteindelijk voor een hogere conversie. Dit staat gelijk aan betere verkoopcijfers en een sterkere klantenbinding

LEESTIP : Snellere online verkoop door pagina laadsnelhied te verhogen

WIJ DOEN HET VOOR U : Webshop snelheid boost service

* Wij zijn affiliate partner van Combell en verdienen een klein bedrag als u klant wordt bij hen. 

Google Search Console helpt je bij het opvolgen en verbeteren van de positie in de zoekresultaten

Google Search Console logo LS

Google Search Console – zie direct of je pagina’s opgenomen worden in de zoekresultaten

Met Google Search Console kan je heel gedetailleerd zien en opvolgen of jouw webshop inhoud in de zoekresultaten te zien is.

Een zeer handige functie in Search Console is de mogelijkheid om je sitemap in te dienen. Zo geef je eigenlijk DIRECT de lijst met URL’s die Google moet controleren om op te nemen in de zoekresultaten.

Daarom kan je dus ook je webshop inhoud optimaliseren om effectief en hoger in de zoekresultaten te verschijnen.

Je komt een aantal interessante zaken te weten ;

    • hoe wordt je webshop weergegeven in zoekresultaten
    • welke zoekwoorden zorgen voor bezoekers op mijn webshop 
    • zijn er eventuele indexerings- of crawlproblemen
    • webshop vitaliteit voor mobiel en desktop

Je kan ook zoekopdrachten controleren, pagina’s met een lage kliks identificeren en zo gaan optimaliseren. Deze optimalisatie bestaat uit onder andere een betere beschrijving, aangepaste meta title en meta discription. 

Optimalisatie aan de hand van Google Search Console  Door je webshop voortdurend te optimaliseren op basis van Search Console-gegevens, kun je je ranking in zoekmachines verbeteren, gericht verkeer genereren en uiteindelijk de verkoop verhogen.

Alle informatie kan je terugvinden op de Google Search Console website

Eindbedenkingen over de beschikbare gratis google webshop tools

We willen met onze webshop hoger scoren in de zoekresultaten van GOOGLE, daarom is het handig om de Goolge tools voor webshop analys en optimalisatie te gebruiken.

Google biedt deze reeks krachtige tools bovendien gratis aan. De googletools verbeteren de mogelijkheden voor een webshopanalyse en de optimalisatie van jouw webshop. 

Daraom kan je door gebruik te maken van Google Analytics, Google Trends, Google PageSpeed Insights en Google Search Console waardevolle inzichten  in ; 1. gebruikersgedrag, 2. markttrends, 3. websiteprestaties en 4. zoekzichtbaarheid.

Gewapend met deze informatie kun je weloverwogen data gebaseerde beslissingen nemen, je webshop effectief optimaliseren en een betere gebruikerservaring creëren.

Kortom gebruik deze handige Google-tools voor webshopanalyse en -optimalisatie en boost de verkoop van je e-commerceonderneming.

Nood aan hulp van een specialist?

Wil je zelf ook je webshop optimaliseren voor meer verkoop? Boek een webshop meeting (slechts 45min) en wij luisteren graag naar jouw plannen! Wij hebben de ervaring met deze tools en helpen je graag verder!

Share if you like!

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *