Het verbeteren van de webshop navigatie is cruciaal voor een aangename gebruikerservaring bij de bezoekers. Dit eenvoudiger maken van het bladeren door de webshop zorgt bovendien voor meer webshop verkopen.
E-commerce succes is niet enkel afhankelijk van een aansprekend design en kwaliteitsproducten. In deze blog geven we je 5 handige TIPS om de webshopnavigatie te verbeteren.
Dit doen we samen met een aantal tot de verbeelding sprekende statistieken die impact van een online shop met een betere structuur aantonen.
1. Vereenvoudig en structureer je menu’s
Oorzaken van een slechte shopnavigatie
Statistieken hebben aangetoond dat webwinkel bezoekers een moeilijke navigatie als een van de belangrijkste redenen noemt om een online winkel te verlaten.
Andere belangrijke reden waarom je klanten de webshop verlaten :
- traag ladende product pagina’s
- ontbreken van de vertrouwde betaalmethode
- extra kosten bij het afrekenen
- gebrekkige of onduidelijke product informatie
Om het probleem van een slecht werkende navigatie aan te pakken en een betere webshop-navigatie-ervaring te bieden aan je (potentiële) klanten, is het cruciaal om je Eshop menu’s te vereenvoudigen en goed te structureren.
BRON : Website Design statistieken voor kleine bedrijven – GoodFirms
Oplossingen voor betere webshop navigatie
Door het overbodige weg te laten en te kiezen voor duidelijke, beknopte labels en iconen kunt u de navigatie vanzelfsprekend, logisch en herkenbaar maken.
Voorzie absoluut een vereenvoudigde navigatie op mobiele toestellen in de vorm van een hamburgermenu.
Hiermee sluit je aan bij wat de klant verwacht en maak je het hen gemakkelijker om door uw online winkel te navigeren.
Websites met eenvoudige en intuïtieve navigatie hebben een opmerkelijke toename van in gemiddelde sessieduur
Met andere woorden, hoe langer een geïnteresseerde klant in je webwinkel vertoeft hoe groter da kan dat hij/zij een aankoop zal doen.
De verbeterde navigatie op de e-commercesite zorg je er voor dat klanten gemakkelijk door je productenassortiment kunnen bladeren. Daardoor vinden ze sneller wat ze nodig hebben.
Hierbij zijn SEO geoptimaliseerde URL structuur en het ontbreken van gebroken links, doorslaggevend voor het behouden van een overzichtelijke en een gestructureerde webwinkel.
2. Implementeer geavanceerde zoekfunctie
De impact van een goede zoekbalk op de conversie van je webshop
Door verbeterde zoekbalk toe te voegen aan de webshop kunnen klanten producten snel en moeiteloos vinden. Fibo Search is onze favoriet, hiermee kan je zoeken in verschillende onderdelen van je online webshop zoals :
- de producten
- categorieën
- blog artikels
- meta tags ( de pagina titel en de omschrijving)
Extra zoekfuncties toevoegen in de online shop
Ook door filters op te nemen zoals ; prijsklasse, kleur, maat, merk
Zorg je voor een verbeterde webshop-zoekervaring. Deze zoekfilters zijn een verbetering in het zoeken op de site.
Dit stelt webshop klanten in staat hun zoekresultaten te verfijnen en de exacte producten te vinden die ze zoeken.
Een efficiënte zoekfunctie zorgt dat de klant vind wat hij/zij zoekt. Hierdoor neemt de tevredenheid toe en worden bezoekers klanten door een betere conversie.
Tweet thisWebsites die geavanceerde zoekmogelijkheden bieden, zien een gemiddelde conversieratiostijging van 30%.
Door een verbeterde zoekfunctie op de site te implementeren, stelt u uw klanten in staat om gemakkelijk te vinden wat ze nodig hebben. Dit stimuleert uiteindelijk je verkoop en de inkomsten uit je E-commerce business.
3. Optimaliseren voor mobiele apparaten
In het tijdperk van smartphones is mobiele webshop optimalisatie niet onderhandelbaar. Wereldwijd was 68% van de website bezoeken via een mobile device (Studie Perficient).
Om klanten een betere webshop-navigatie-ervaring te bieden met hun GSM, is het van primordiaal belang om je webshop te optimaliseren voor mobiele apparaten.
Een webshop moet absoluut responsief zijn. Dit betekent dat de webshop goed moet functioneren op een GSM of een TABLET. Hiermee zorg je voor een verbeterde mobiele navigatie en een verbeterde smartphone-ervaring.
Tweet thisMaar liefst 79% van de smartphonegebruikers heeft online een aankoop gedaan met hun mobiele apparaten. Gemiddeld 50% van de aankopen in een webshop gebeurt via een smartphone.
BRON : Ecommerce statistieken – Oberlo
Een mobiel vriendelijke webshop resulteert en meer verkoop
Wanneer jouw webshop is ontworpen om mobielvriendelijk te zijn, navigeren bezoekers moeiteloos door je site op hun smartphones.
Dit betekent dat het, gemakkelijker is om te navigeren en te kopen in jouw online winkel.
4. Voeg het broodkruimelnavigatie op je pagina toe
Wat is een breadcrumb navigatie?
Breadcrumb navigatie is een simpele maar effectieve manier om webshop navigatie te verbeteren.
Het kruimelpad toont de structuur van de navigatie en de exacte plaats waar de bezoeker zich precies bevindt in de webshop.
Dit zorgt er voor dat door te klikken op de link in het kruimel navigatie kan de klant eenvoudig terugkeren naar de vorige pagina.
De functie van een broodkruimelpad
Dit zorgt voor duidelijkheid in de navigatie en de functie verbetert de algehele browse-ervaring aanzienlijk, vermindert de frustratie je shoppers en verbetert de betrokkenheid.
Wat is het effect van kruimel-navigatie in een webshop
Met een verbeterde webshophiërarchie en verbeterde breadcrumb-navigatie kunnen je klanten moeiteloos door jouw site navigeren en indien nodig op hun stappen terugkeren.
Tweet thisWebsites met breadcrumb-navigatie ervaren een daling van 40% in bouncepercentages.
De voordelen van een kruimelpad-navigatie in een webshop
Sammenvattend kan je door broodkruimelnavigatie in je webshop op te nemen voorkomen dat je bezoekers weggaan vanwege verwarring in de navigatie.
Klanten vinden beter hun weg in de structuur van jouw webshop, blijven gemakkelijker in de online shop en dit verhoogt dan weer de kans dat ze iets kopen of converteren.
5. Houd de navigatiediepte op drie niveaus of minder:
Wat is de webwinkelnavigatie diepte precies?
Met navigatie diepte bedoelen we het aantal keer klikken vanaf de homepage om de pagina te bereiken. Uit onderzoek blijkt dat een webwinkelnavigatie diepte ideaal niet meer is dan 3 tot 4 niveaus is.
Een ondiepe navigatiestructuur en een vereenvoudigde websitehiërarchie maken het voor bezoekers en potentiële klanten gemakkelijker om producten te vinden en door uw webshop te navigeren.
Er is een positief SEO effect. Hoe “hoger” de pagina zich bevindt in de structuur, hoe sneller de bot je pagina vind, scant en opneemt in de zoekresultaten. Daarom hebben lager gelegen pagina’s minder autoriteit.
Hoe maak je een betere browse ervaring in je online winkel?
Door het aantal klikken te minimaliseren dat nodig is om een specifieke categorie of product te bereiken verbeter je de browse-ervaring.
De klant behoudt het overzicht, blijft langer in je online winkel en zo verhoogt de kans op conversie en een aankoop.
Tweet thisWebshops met een navigatiediepte beperkt tot drie niveaus hebben een stijging van 25% gezien in de totale conversieratio’s.
Door een vereenvoudigde navigatiestructuur in de shop te verzorgen, begeleidt je de klanten effectiever. Dit zorgt ervoor dat ze snel en efficiënt geholpen worden en vinden wat ze nodig hebben.
Het resultaat is een hogere conversieratio en meer webshop verkoop. Om webshops succesvoller te maken geven wij webshop advies op maat. Hiermee helpen we klanten om hun E-commerce succesvoller te maken.
Samenvatting
Een goed ontworpen en gebruiksvriendelijk navigatiesysteem voor webshops is essentieel om het gebruikersgemak te maximaliseren en de verkoop te boosten.
Samengevat door deze vijf tips te volgen
- menu’s vereenvoudigen
- een handige zoekbalk te installeren
- optimaliseren voor mobiel gebruik op GSM’s en tablets
- inclusief breadcrumb-navigatie
- navigatiediepte beperken tot 3 a 4 niveaus of minder
Deze 5 TIPS om de webshopnavigatie te verbeteren zal een superieure webshopervaring creëren die je klanten bijblijft. Klanten komen zeker terug als ze eenvoudig en snel vonden wat ze zochten in je webwinkel.
Onthoud dat een betere webshop-navigatie-ervaring leidt tot meer betrokkenheid, hogere conversieratio’s en uiteindelijk een succesvollere online onderneming. Investeer tijd en moeite in deze verbeteringen en zie hoe je webshop floreert!