5 straffe e-commerce statistieken voor maximale webshopverkopen

Straffe E-commerce statistieken

Deze 5 straffe e-commerce statistieken helpen je voor doorslaggevend inzicht en het maximaliseren van je webshopverkopen.

Wil je met heldere inzichten de verkoop in jouw webshop een stevige duw omhoog geven, dan blijf je best op de hoogte van de belangrijkste E-commerce statistieken. Door deze 5 belangrijkste trends in de sector en het consumentengedrag te begrijpen, kun je jouw webshop optimaliseren, de gebruikerservaring verbeteren en hogere conversies behalen.

In mijn blog van deze week belicht ik de TOP 5 ECOMMERCE STATISTIEKEN voor 2023 die de grootste impact zullen hebben op jouw verkoop cijfers.

Als ondernemen ben je steeds op zoek naar de krachtigste hefboom; welke 20% inspanning zal 80% van het resultaat bepalen.

Daarom zal focus op deze 5 verbeter mogelijkheden voor je webwinkel zullen de grootste positieve impact hebben op je verkoopresultaten

Mobiele E-commerce is dominant.

Moet dit nog gezegd, mobiele apparaten zoals mobiele telefoons en tablets domineren het e-commerce landschap. De opvallende E-com stats wijzen al jaren in de richting van het toenemend belang van mobile commerce.

Maar liefst 73% van alle online verkopen gebeurd met een mobiel toestel 2016 tot 2021.   

Tweet this
AQT now mobile first

Belangrijke kanttekening bij deze e-commerce statistieken is het volgende ;

    • 60% online traffic gebeurt via mobiele apparaten
    • gemiddeld bedrag per bestelling is bij desktop 40% hoger
    • conversie bij mobiel (1 – 2%) is 1 tot 1,5% lager dan bij desktop (2 – 3%)

Om van deze trend te profiteren, moet je ervoor zorgen dat je webshop mobielvriendelijk is. Dit doe je door de webwinkel zodanig te ontwerpen dat navigeren, bestellen en afrekenen naadloos werkt op een mobiele telefoon. 

Daarom moet je prioriteit geven aan mobiele responsiviteit. Dit zorgt er voor dat je een zeer groot marktaandeel aanboort en meer sales kan genereren.  Wij maken voor jouw een mobiel vriendelijke webshop. 

[bron: Statista].

Social media beïnvloeden de aankoop beslissing

Social Media voor webshop

De invloed van Social Media op webshopverkopen.

Deze straffe e-commerce statistiek wijst er op dat Sociale media platforms zoals, Facebook, Instagram, Pinterest, TikTok, …  een aanzienlijke invloed hebben op hoe en wat de klanten vandaag kopen.

Het is zelfs zo dat 54% van de consumenten toegeeft aankopen te hebben gedaan nadat ze producten tegenkwamen op sociale media.

Tweet this

Uit een ander recenter onderzoek blijkt dat klanten meer geneigd zijn te kopen bij merken die in lijn liggen met hun overtuigingen en er ook meer willen kopen.

Om deze trend toe te passen in jouw online marketing strategie ontwikel je best een robuuste Social Media Strategie

Zet hierbij jouw klant centraal en ga met je doelgroep in dialoog. Partnerships met influencers zijn hierbij zeer doeltreffend om het bereik van je merk te vergroten. 

Door gebruik te maken van de kracht van sociale media netwerken vergroot je jouw zichtbaarheid en zal je zo er in slagen meer te verkopen. 

[bron : Sprout Social : E-commerce trends] [bron: GlobalWebIndex]

TIP : Ook met een SEO-geoptimaliseerde evenementen kalender kan je jouw zichtbaarheid sterk laten toenemen. Ontdek hoe

Meer betrokkenheid door het personaliseren van je aanbod

e-commerce statistieken - Mckinsey - personalisering

Ecommerce statistiek die de trend aantoont naar personalisering

Uit deze ecommerce statistiek leidt je af dat gepersonaliseerde winkelervaringen zoals ; relevante product aanbevelingen, directe communicatie, persoonlijke benadering,  de kans op conversie en dus een verkoop aanzienlijk toeneemt

Uit onderzoek van de voorbije jaren blijkt dat 76% van de consumenten eerder geneigd is om aankopen te doen bij merken die een gepersonaliseerde ervaring bieden .

Tweet this

Als webshop eigenaar kan je volgende de personalisering optimaliseren als volgt ;

    • klantgegevens verzamelen
    • gepersonaliseerde product promotie en advies geven
    • persoonlijke e-mails op maat
    • aangepaste aanbiedingen via de kanalen waar de klant actief is

Door de contact momenten met je klanten te personaliseren, verdiep je de betrokkenheid en versterk je de loyaliteit voor jouw merk en webshop.

Dit resulteert in een hoger conversiepercentages. Daarom wordt de bezoeker een betalende klant in jouw shop. 

[bron: Mckinsey – Value of personalization]

E-commerce statistieken tonen de De kracht van online reviews

We verwezen al naar het belang van reviews in onze blog over een goede webshop marketing strategie. Online beoordelingen spelen een cruciale rol  in het sturen van de aankoop beslissing in de richting van jouw producten, diensten en online winkel. 

Maar liefst 91% van de shoppers vertrouwt online beoordelingen evenveel als persoonlijke aanbevelingen.

Tweet this
Google mijn bedrijf reviews voorbeeld

Bijkomende interessante e-commerce statistieken uit het jaarlijks onderzoek van Bright Local ; 

  • 76% van de consumenten leest reviews wanneer op zoek naar een lokaal bedrijf 
  • 87% gebruikt de Google reviews! (LEESTIP  : Voordelen van Google mijn bedrijf
  • Google reviews zijn de meest vertrouwde reviews
  • 34% van de vrouwelijke consumentes zouden een positieve review achterlaten als je producten en dienste ecologisch zijn

E-business statistiek toont sterk vertrouwen in Google reviews.

Daarom moet je tevreden klanten aanmoedigen om een review of getuigenis achter te laten op Google, jouw eigen webshop of andere relevante platforms (Trustprofile, Trustpilot, Tripadviser).

Het prominent tonen van jouw positieve beoordelingen schept vertrouwen, vergroot de geloofwaardigheid en vergroot uiteindelijk je kansen op meer verkopen.

[bron: BrightLocal].

vlotte checkout is primordiaal voor minder achtergelaten winkelwagentjes in jouw webshop

Uit de E-handel statistiek van het European Ecommerce Report van Mollie bleek het al ; consumenten willen een vlot checkout proces. Een soepel en gestroomlijnd betaal proces is essentieel. Dit zorgt voor het terugdringen van de achtergelaten winkelwagentjes

Op dit moment ligt het gemiddelde percentage winkelwagens dat wordt verlaten op ongeveer 69,99%. Concreet betekent dit dat slechts 30% van de klanten die iets in hun winkelwagen stoppen het ook effectief kopen!

Tweet this

Uit een andere studie van Mollie bleek dat 78% van de ondervraagden een vlotte betaalmethode, 76% efficiënte verzendtijden en 73% gratis retourneren aanhalen als belangrijke reden om te kopen.

Mollie betaalmethode Woocommerce webshops

Verhoog je conversie door checkout vereenvoudiging in je webwinkel.

Om de conversies te verbeteren, optimaliseer het het afrekenproces in jouw webshop door;

  • het aantal formuliervelden te beperken
  • 1 page checkout afrekening te maken
  • toelaten om te kopen zonder account
  • aanbieden van meerdere betaalpartners
  • het betaalproces goed te beveiligen

Door de checkout-ervaring te vereenvoudigen, verwijder je aankoop-drempels, verlaag je daarmee het percentage achtergelaten winkelwagentjes en verhoog je zo de verkoopcijfers.

[bron: Baymard Institute] [bron: European E-commerce Report]

Gebruik deze dat voor je E-commerce en boost je sales!

Als zaakvoerder van een e-commercebedrijf  zorgen de bovenstaande 5 cruciale statistieken voor de online branche dat je met de juiste prioriteit je webshop verkopen serieus kan doen stijgen.

Richt je op de 5 belangrijkste optimalisaties voor jouw webshop, namelijk ; mobiele optimalisatie, maak gebruik van de kracht van sociale media, omarm personalisatie, maak gebruik van online beoordelingen en geef prioriteit aan een naadloze kassa-ervaring.

Door je online marketing strategie af te stemmen op deze belangrijke statistieken voor E-commerce, verbeter je de ervaring voor jouw klanten, bouw je vertrouwen op en dit alles zorg  uiteindelijk voor meer omzet in de snel evoluerende branche van e-commerce.

Share if you like!

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *