Verkoop meer in je shop door een doordachte E-mail Marketing Strategie.
Uit onderzoek is gebleken dat een E-mail marketing strategie de hoogste ROI genereert. Daarom is email marketing in de huidige Ecommerce bracnhe de meest krachtige manier van reclame maken voor online bedrijven. Deze marketing methode dient om in contact te komen met de klant en meer verkoop te genereren.
In mijn blog van deze week ga ik dieper in op de basisprincipes van e-mailmarketing. Ik leg het belang ervan uit, voor het bereiken van meer verkoop in je bedrijf en hoe je jouw strategie kunt optimaliseren om het potentieel van je mail strategie te maximaliseren.
E-mailmarketing begrijpen
E-mailmarketing verwijst naar het maken van reclame en het bewerkstelligen van marketing acties aan de hand van mails naar klanten of prospecten.
Het gaat om het sturen van doelgerichte berichten naar een specifieke groep klanten die interesse hebben getoond in je webshop, blog, producten of diensten.
Bij e-mail marketing strategie staat de klant centraal. Zorg dus zeker voor verschillende mailinglijsten, elk met hun specifieke klanten doelgroep.
E-mailcampagnes kunnen voor verschillende doeleinden worden gebruikt ;
- promoten van nieuwe aanbiedingen zoals bv een mail met producten in promotie
- het doormailen van gepersonaliseerde inhoud zoals bv een welkomst mail
- opbouwen van merkloyaliteit door bv een maandelijkse mail met de recente blog artikels
- het genereren van verkoop met bv een achtergelaten winkelwagen mailing
- als – dan mailings zoals bv een mail voor een onderhoud, 1 jaar na de aankoop van een grasrobot
- nieuwsbrief mailing met bv bedrijfsnieuws, info over een nieuw kantoor of bijvoorbeeld introductie van nieuwe werknemers
Waarom e-mailmarketing helpt bij het stimuleren van verkoop
Marketing E-mails helpen voor meer verkoop omwille van de directe communicatie
Een E-mailmarketing plan maakt rechtstreeks communiceren met je klanten mogelijk. Wanneer klanten je toestemming geven door opt-in, kan je op een unieke manier berichten direct in hun inbox krijgen. Daarom is het van zeer groot belang dat je da mail berichten opmaakt met relevante informatie en gericht op de interesse van je klant en zijn specifieke behoeften.
Niet gerichte informatie zal er al snel voor zorgen dat klanten uitschrijven. Doe je dit goed, dan stelt dit online marketing kanaal je in staat om 1 op 1 connectie met je klant tot stand te brengen. Dit zorgt er voor dat de je vertrouwen kan opbouwen bij je klanten en dat je de layalteit ten aanzien van jouw webshop bevordert.
Email marketing verhoogd het bereik van jouw reclame campagnes
Wie heeft er geen e-mail adres? Juist, bijna niemand meer! Omdat er miljarden actieve e-mailgebruikers zijn in de wereld biedt e-mailmarketing een platform om een zeer groot publiek te bereiken.
Door je mailinglijst op een organische manier te laten groeien met oprecht geïnteresseerden kan je heel speciek mailen naar mensen die interesse toonden voor jouw producten en diensten. Met je abonneelijst vergroot je jouw bereik rechtstreeks naar potentiële klanten.
E-mail reclame kan je personaliseren en segmenteren.
Een goed werkende e-mailmarketing campagne is gebaseerd op personalisering en segmentering. Aan de hand van een popup bijvoorbeeld, verzamel je de voorkeuren van bezoekers, kom je te weten waar iemand woont en wat iemand zoekt. Daarom kan je mails versturen met een persoonlijke aanspreking en zeer gericht je marketing focussen.
Zo hebben wij verschillende email campagnes lopen op onze webshop ;
- je kan inschrijven in op een mailinglijst om onze blog met gratis tips en trucs over online marketing voor webshops
- voor onze nieuwsbrief kan je ook inschrijven, deze bevat algemene informatie
- er is een segmentatie voor online marketing
Tweet thisPersonaliseren van een marketing campagne is de toekomst. Dit zorgt er voor dat je de klant een persoonlijke mail kan sturen gericht op waar hij/zij naar op zoek is. Volgens marktonderzoek van Litmus brengt 1€ investering, 36€ return op.
(bron : Litmus – E-mail marketing ROI)
Daardoor is de conversie kans, de kans dat een bezoeker effectief klant wordt, veel groter dan bij andere vormen van marketing. De ontvanger van een gepersonaliseerde mail zal veel sneller geneigd zijn om over te gaan tot aankopen van jouw producten.
Marketing campagnes via email zijn zeer kostenefficiënt.
E-mail marketing strategie heeft een zeer hoge ROI vooral ook omdat ze zo een kosteneffectieve marketing campagnes zijn in vergelijking met traditionele marketingkanalen.
Bij mailing campagnes zijn er geen drukkosten en zijn er (bijna) geen verzend kosten. Door het gebruik van Mailpoët, een handige Email marketing plugin voor Woocommerce, automatiseer je een hele reeks E-mails. Dit levert je tijdwinst op en dus ook financiële middelen. Bovendien zit je voortduren “top of mind” bij je rechtstreeks in de mailbox van je klanten.
LEESTIP : 5 handige plugins om je Woocommerce webshop te automatiseren.
Uw e-mailmarketingstrategie optimaliseren
Om uw e-mailmarketingstrategie te optimaliseren en meer sales uit jouw mails te halen zijn er volgende handige technieken :
Geef je email een relevant triggerend onderwerp.
Mails worden geopend op basis van het onderwerp. Daarom maak je best een overtuigende onderwerpregel. Die moet de aandacht trekken en de geadresseerde stimuleren om het e-mail bericht te openen. Het percentage openingen noemt men de “average open rates”. Deze is gemiddeld 16,97% (bron : Smartinsights).
Email marketing strategies moeten mails bevatten met hoogwaardige inhoud.
De klant staat centraal in een goeie online marketing strategie. Daarom moet je mails sturen met waardevolle en boeiende inhoud die nuttige informatie geeft, problemen oplost of exclusieve aanbiedingen doet aan je abonnees. Waardevolle inhoud is een onderdeel van een effectieve email strategie.
E-mails met een responsief design zijn fundamenteel voor een werkende reclame campagne via email.
Maak je mails responsief, de mailing moet je kunnen openen op alle schermformaten en dus zowel op je desktop, laptop, tablet of GSM. Dit verhoogt het aantal klanten die hem zullen lezen. Een responsief ontwerp garandeert een naadloze gebruikerservaring, ongeacht het apparaat dat wordt gebruikt om je e-mails te lezen.
Via shortcode voeg je in Mailpoët ook eenvoudig data toe aan de mails in je e-mail marketing strategie, zoals; de klant naam, producten die werden gekocht, producten in promotie, het ordernummer en nog veel meer.
Zorg voor mails met een duidelijke CALL TO ACTION
Een e-mail campagne zal pas slagen als je een duidelijk DOEL hebt met je mail, dus een duidelijke CALL TO ACTION (CTA). Een duidelijke CTA in een marketingmail kan zijn :
- een bezoek naar je webwinkel
- aanmoediging om een product in promotie te kopen
- inschrijven voor een event
- uitnodiging om een review te schrijven
- het achtergelaten winkelwagentje alsnog kopen
Hoe sterker de CTA, hoe beter de mail zal converteren en resultaten opleveren.
Analyseer en verfijn je e-mailcampagnes
Analyseer regelmatig de prestaties van uw e-mailcampagnes. Dit doe je door statistieken zoals openingspercentages, doorklikpercentages en conversiepercentages na te zien, om inzicht te krijgen in wat werkt en wat moet worden verbeterd. Optimaliseer jouw mail strategie op basis van deze data en verhoog zo je verkoop met je mails.
alle voordelen van een strategisch email gebruik in webwinkels
E-mailmarketing is een zeer rendabele strategie voor e-commerce bedrijven om de verkoop te verhogen, klantenbinding en vertrouwen op te bouwen en groei te boosten.
Door gebruik te maken van deze direct marketing communicatie technologie, de personaliserings functies en door de kosteneffectiviteit er van zal je meer klanten bereiken, leads genereren en uiteindelijk conversies stimuleren.
Optimaliseren van jouw e-mailmarketingstrategie doe je aan de hand van relevante onderwerpen, waardevolle inhoud, responsieve en doelgerichte mails. Stuur voortdurend bij. Iedere verzonden mailing geeft je waardevolle inzichten om de mail campagne te verbeteren.